FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
må. mars 29 05:22 2010 i kategori Selskapsnyheter

Slik velger du sikre sommerdekk



Er det tid for nye sommerdekk til bilen? Det er ikke helt enkelt å velge dekk, men en god tommelfingerregel er at man får det man betaler for. I stedet for billige dekk, bør man derfor velge kvalitetsdekk som gir gode og sikre kjøreegenskaper og er miljøvennlige. Gode dekk har lav rullemotstand, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp.

I år er det ekstra stort utvalg av billige kinesiske dekk på markedet. USA har innført importtoll på kinesiske dekk, noe som har ført til at man nå forsøker å øke salget av disse dekkene i Europa.

- Kinesiske dekk er først og fremst utviklet for forholdene i USA, og gir ikke sikre kjøreegenskaper under skiftende norske forhold, sier produktsjef Jan-Erik Sofiedal i Nokian Dekk AS.

Bilbladenes sommerdekktester viser at dyrere kvalitetsdekk gir betydelig bedre beskyttelse mot vannplaning enn billige dekk, som i tillegg har mye lengre bremsestrekning på våt vei. Disse dekkene har heller ikke like forutsigbare kjøreegenskaper ved raske unnamanøvre, og risikoen for en farlig skrens er derfor stor. Kvalitetsdekk styrer derimot stabilt og sikkert gjennom en slalåmbane.

Også økonomisk og miljømessig er billige dekk dårligere. De har større rullemotstand enn kvalitetsdekk, noe som medfører at drivstofforbruk og CO2-utslipp blir betydelig høyere.

- Bilbladenes sommerdekktester gir god informasjon om hvilke dekk som er bra. Også dekkverksteder og bilforhandlere kan hjelpe deg å velge sikre dekk. Det beste er å velge sommerdekk som har en gummiblanding som gir sikre kjøreegenskaper også under våre spesielle norske forhold, med både høye og lave temperaturer gjennom sommerhalvåret, anbefaler Jan-Erik Sofiedal.

Sommerdekk må ha en mønsterdybde på minst 1,6 millimeter, men risikoen for vannplaning øker betydelig når mønsterdybden er mindre enn 4 millimeter.

- Riktig lufttrykk er viktig. Anbefalt trykk står i bilens instruksjonsbok. For lavt lufttrykk gjør at dekkene slites ut for raskt. 20 prosent for lavt lufttrykk reduserer dekkets levetid med 20 prosent, mens 30 prosent for lavt trykk kan halvere levetiden for dekk. Også bilens kjøreegenskaper blir dårligere, foruten at drivstofforbruk og CO2-utslipp øker. Sjekk lufttrykket regelmessig, anbefaler Jan-Erik Sofiedal.

Mer informasjon:
Jan-Erik Sofiedal, produktsjef, tlf. 64 84 77 00, jan-erik.sofiedal(at)nokiantyres.com