to. juli 21 04:59 2011 i kategori Selskapsnyheter

Slitte dekk:
Økt risiko for vannplaning



Heftige torden- og regnskurer er vanlig både i juli og august når det er mye trafikk på veiene. Risikoen for vannplaning øker kraftig når dekkene er slitt, advarer Nokian Tyres, som anbefaler kjøp av nye sommerdekk når mønsterdybden er mindre enn fire millimeter.

En test gjort av Nokian Tyres viser at en bil med 1,6 millimeter mønsterdybde – lovens minstekrav – fikk vannplaning ved 76 km/t i en sving med 5 millimeter vann på veien. Samme bil med nye dekk fikk først vannplaning ved 96 km/t under samme forhold. Det er derfor viktig å sjekke mønsterdybden regelmessig. Dekk fra Nokian Tyres har slitasjevarsler (DSI), som viser med siffer på slitebanen hvor mange millimeter mønsterdybde som til enhver tid gjenstår.

En viktig tommelfingerregel er ellers at de beste dekkene alltid skal sitte på bakhjulene, uansett om bilen er for- eller bakhjulsdrevet eller har firehjulstrekk.

Det finnes fremdeles enkelte bileiere som fortsetter å kjøre på piggfrie vinterdekk også om sommeren. Slike dekk har et mønster og en gummiblanding som er tilpasset til vinterføre. Om sommeren gir vinterdekk derfor dårligere grep, lengre bremsestrekning og mindre stabilitet ved unnamanøver. Mye last i bilen svekker kjøreegenskapene ytterligere.

Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaGreen

Mer informasjon:
Produktsjef Jan-Erik Sofiedal
tlf. 6484 7700
jan-erik.sofiedal(at)nokiantyres.com