to. juni 21 09:36 2012 i kategori Selskapsnyheter

Sommerdekk med høy kvalitet gir god beskyttelse mot vannplaning



Hver tredje norske familie reiser på ferie med bilen. Kvalitet og tilstand på sommerdekk er svært viktig for sikker kjøring, spesielt når en kraftig tordenskur overrasker feriebilistene. En test som svenske MHF har gjort, viser at en bil med billige og slitte sommerdekk fikk vannpløaning ved nesten 20 km/t lavere hastighet enn bilen med nye sommerdekk av høy kvalitet for nordiske forhold.

MHF (som tilsvarer norske Motorførernes Avholdsforbund – MA) testet kjøreegenskaper med to typer sommerdekk på en testbane med 6 mm vann. Bilen med slitte lavprisdekk – 3 mm gjenstående mønsterdybde - begynte å vannplane ved en hastighet på 75,3 km/t, mens bilen med nye premium dekk – Nokian Hakka Green – først begynte å vannplane vannplaning ved 91,5 km/t.

Det var også forskjell på bremsestrekning. Bilen med de billige dekkene hadde 6 m lengre bremsestrekning fra 80 km/t enn bilen med nye dekk.

Vannplaning er et av de største risikomomentene under en bilferie. Kraftige tordenvær kan komme svært overraskende, og da øker faren for vannplaning raskt, og mer jo mer slitt dekkene er. Også kvaliteten på dekkene spiller en viktig rolle. Testen i Sverige viser at billige og slitte dekk gir vesentlig dårligere beskyttelse mot vannplaning enn nye sommerdekk av høy kvalitet.

Sjekk dekkene før ferien



Mønsterdybden på dekkene bør sjekkes før man reiser på ferietur. Flere tester viser at ulykkesrisikoen – og spesielt faren for vannplaning – øker kraftig når mønsterdybden er mindre enn 3-4 millimeter. Alle Nokian Hakka sommerdekk har en
slitasjevarsler (DSI) midt på slitebanen. Her ser man med tydelig sifre hvor mange millimeter av mønsterdybden som gjenstår. Mønsterdybden kan du også sjekke selv. Det finnes enkle og effektive hjelpemidler til dette på bensinstasjoner.

- Det er vesentlig sikrere og mer avkoblende å kjøre på ferie med en bil som har gode dekk. I ferien kjører man ofte lange strekninger, og været kan skifte raskt – fra sol til tordenvær og kraftige regnskyll. Våre nordiske asfaltveier har ofte spor som kan fylles med vann. Unngå å kjøre i disse sporene der risikoen for vannplaning er størst, og senk farten, anbefaler Allan Ostrovskis, teknisk sjef i Nokian Tyres.

Piggfrie vinterdekk er ikke sommerdekk!



Enkelte fortsetter å kjøre på piggfrie vinterdekk om sommeren.
Dette er ikke ulovlig, men direkte livsfarlig. Vinterdekk er utviklet for vinterføre, og ikke for varme sommerforhold.

- Piggfrie vinterdekk har en myk gummiblanding og et mønster som gir optimalt grep om vinteren. Derfor gir de ikke like godt våtgrep som sommerdekk. Den myke gummiblandingen gjør dessuten at dekkene slites fort i sommertemperaturer, sier Allan Ostrovskis.

Man skal alltid velge dekk som passer best til de kjøreforholdene man oftest har. Sommeren i Norden er annerledes enn sommeren i Sentral-Europa, og det er derfor en god idé å kjøpe sommerdekk som er utviklet nettopp for varierende nordiske sommerforhold. Nokian Hakka Blue, Nokian Hakka Green og Nokian Hakka Z er alle premiumdekk, skreddersydd for nordiske sommerforhold. Alle disse dekkene har lav rullemotstand, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp. Eksempelvis har Nokian Tyres nyeste produkt – Nokian Hakka Blue – en rullemotstand som er blant de laveste i sin hastighetsklasse.

Tung last – mer luft



Når bilen er ferielastet skal man sjekke lufttrykket i dekkene og øke trykket litt. Dersom anbefalt lufttrykk er 250 kPa (2,5 bar) skal trykket økes med 25-40 kPa (0,25-0,40 bar). Lufttrykket kontrolleres på kalde dekk, og justeres etter sommerferien ned for normal kjøring igjen.

For lavt lufttrykk øker både dekkslitasje og drivstofforbruk. Dessuten blir kjøreegenskapene dårligere, spesielt ved unnamanøver da bilen lettere kan få en skrens. Risikoen øker ytterligere dersom bilen har en takboks som forandrer tyngdepunktet.

- Dersom lufttrykket er 20 prosent for lavt, reduseres dekkets levetid med en femtedel. 30 prosent for lavt lufttrykk halverer levetiden. De minst slitte dekkene skal monteres på bakakselen, uavhengig av om bilen har forhjulstrekk, bakhjulsdrift eller firehjulsdrift. Dekk med korrekt lufttrykk gir maksimal komfort, ruller lett og styrer presist, sier Allan Ostrovskis.

Ved å velge dekk med lav rullemotstand, og sørge for å ha korrekt lufttrykk, er det mulig å spare opptil en halv liter drivstoff pr. 100 kilometer. Samtidig kan CO2-utslippene reduseres med ca. 12 gram pr kilometer.

Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen


Mer om emnet:
www.nokiantyres.no/vannplaning
www.nokiantyres.no/luftrykk
www.nokiantyres.no/sikre-og-konomiske-sommerdekk-av-hy-kval

Mer informasjon:
Allan Ostrovskis
Teknisk sjef
070-244 8820,
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com
www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyres
www.youtube.com/NokianTyresCom