Menu
on. mars 30 09:04 2011 i kategori Selskapsnyheter

Sommerdekk utviklet for norske forhold


er det sikreste valget

Friksjonsdekk farlige på sommerføre



Ved valg av nye sommerdekk skal du velge dekk med egenskaper som svarer til dine behov. Dekk som har gjort det godt i dekktester, og spesielt dekk som er utviklet for skiftende norske forhold, er et sikkert valg. Bruk av piggfrie vinterdekk – friksjonsdekk – om sommeren er en sikkerhetsrisiko du ikke bør ta.

Det finnes et utall av ulike sommerdekk på markedet, og det er ingen enkel oppgave å velge nye dekk dersom du ikke vet hva du er ute etter. Selgere på dekkverksteder er eksperter, og kan hjelpe deg med å velge gode dekk. God informasjon om forskjeller i dekks egenskaper finner du også i dekktestene i bil- og motorblader.

- Det er både sikrest og mest økonomisk å velge dekk som mestrer varierende underlag uten problemer. Tidlig om våren når snøen smelter er det nye vann på veiene, og da må dekkene ha godt våtgrep og god beskyttelse mot vannplaning. Temperaturen ligger da ikke så sjelden rundt null-streken, mens det midt på sommeren kan være stekende hett. Temperaturskiftningene stiller store krav til dekkene, og derfor er det sikrest å velge dekk som er utviklet for disse varierende forholdene, anbefaler Jan-Erik Sofiedal, produktsjef i Nokian Dekk AS.

I Norge er asfalten grovere enn i Sentral-Europa, noe som til en viss grad har sammenheng med bruken av piggdekk. Grove og grusete veier sliter mer på dekkene, og derfor må sommerdekk ha god slitestyrke og gi lite dekkstøy på grove veier.

Sommerdekk av høy kvalitet er også økonomiske og miljøvennlige.

- I produksjonen av miljøvennlige dekk brukes bare materialer som ikke skader miljøet. Derfor har miljøvennlige dekk lav rullemotstand, noe som reduserer både bilens drivstofforbruk og CO2-utslippet, sier Jan-Erik Sofiedal.

Friksjonsdekk er ikke sommerdekk



Av økonomiske grunner kan det være fristende å bruke piggfrie vinterdekk – friksjonsdekk – også om sommeren. Jan-Erik Sofiedal advarer om at kjøring med friksjonsdekk om sommeren er en stor sikkerhetsrisiko som man ikke bør ta.

- Gummiblandingen og mønsteret på vinterdekk passer ikke til kjøring i den varme sommerperioden. Slitte friksjonsdekk har betydelig dårligere kjøreegenskaper en sommerdekk, både på tørre og våte veier, advarer Jan-Erik Sofiedal.

Det finnes også bileiere som har trukket ut piggene av piggdekkene for å kjøre med dem om sommeren. I de tomme pigghullene samler det seg raskt grus som kan skade dekkene.

Øk levetiden på dekkene dine



Levetiden for sommerdekk kan økes betydelig gjennom å kontrollere lufttrykket regelmessig – minst en gang i måneden. Dessuten bør man skifte dekkene bak/foran etter ca. 800 mils kjøring.

- Riktig lufttrykk reduserer dekkslitasjen betydelig. Dekket ruller da riktig og varmeutviklingen – som er dekkets verste fiende – holder seg på riktig nivå. Også kjørestil, distanse, belastning og veikvalitet påvirker dekkslitasjen, sier Jan-Erik Sofiedal.

Det er på tide å kjøpe nye sommerdekk når mønsterdybden på de gamle er ca. 4 millimeter.

- Lovens minstekrav på 1,6 millimeter mønsterdybde er en sikkerhetsrisiko. Mange av våre tester viser at sommerdekk skal ha minst 4 millimeter mønsterdybde. Om det blir mindre enn dette, har dekket betydelig dårligere våt- og vannplaningsegenskaper, sier Jan-Erik Sofiedal.

Bilder: www.nokiantyres.com/HakkaGreen

Mer informasjon: Jan-Erik Sofiedal, produktsjef, tlf: 6484 7700 –
jan-erik.sofiedal(at)nokiantyres.com
www.nokiantyres.no