on. september 4 09:00 2002 i kategori Selskapsnyheter

To nye toppdekk fra Nokian Tyres



Nokian Tyres har utviklet to nye sommerdekk for høyprestasjonsbiler. Nokian NRVi (240 km/t) og Nokian NRY (300 km/t) byr på sikre kjøreegenskaper også i høye hastigheter og ved spesielt krevende kjøring. Utgangspunktet for utviklingsarbeidet var den holdbare sikkerheten som kjennetegner alle produkter fra den nordiske dekkprodusenten.

De nye høyprestasjonsdekkene skal markedsføres på samtlige Nokian Tyres markeder, med salgsstart våren 2003. Etterspørselen ventes å bli størst i Mellom-Europa, USA og Norden.

Stillegående Nokian NRVi reduserer risikoen for vannplaning

Utgangspunktet for utviklingen av Nokian NRVi var å ta frem et dekk med spesielt gode vannplaningsegenskaper, våtgrep og slitestyrke. Titalls forskjellige mønstermaler ble testet, og valget falt til slutt på et helt nytt mønster med symmetriske skuldre og usymmetrisk midtparti. Det pilformede mønsteret i midten er retningsbestemt. Et omfattende antall tester på forskjellige underlag har bekreftet at et retningsbestemt mønster fungerer best når det gjelder å sikre maksimal drenering av vann mellom dekk og kjørebane også i høye hastigheter.

Nokian NRVi har god retningsstabilitet og lang levetid. Veigrepet er presist og mykt, noe som gir effektivt bremsegrep og jevn slitasje. Mønsterets symmetriske skuldre gir meget godt grep i svinger.

Et mål for utviklingsarbeidet var å forbedre dekkets våtgrep. Generelt kan høyhastighetsdekk ha dårligere våtgrep ved lave temperaturer. Nokian NRVi har en helsilica gummiblanding som fungerer problemfritt ved varierende temperaturer gjennom hele sommerhalvåret. Bremsetester på vått underlag ble gjort både ved lave temperaturer (ca. +8 grader) og ved høy temperatur (ca. +25 grader). Testene ble gjort både på grov nordisk asfalt og på slett mellom- og søreuropeisk asfalt og betongunderlag.

Dekkstøyen er redusert gjennom flere tiltak. I tillegg til optimert konstruksjon og effektiv lamellering, er det små kuler i bunnen av hovedsporene og lamellene langs sporene har huller. Takket være dette, blir dekkstøyen lav ved kjøring på slett underlag der det finnes spor. Både utvendig og innvendig dekkstøy er lav og behagelig.

Informasjon om lufttrykk

Dekk i hastighetsklasse V monteres som regel på flotte lettmetallfelger, som er veldig utsatt for slitasje og skader. Nokian NRVi har en ny fotkonstruksjon med en spesiell tetningsring som beskytter rommet mellom dekk og felg mot sand, leire og annen smuss.

På dekkets fotområde finnes også en inforute som letter service og øker bileierens komfort. På inforuten finnes et antall anbefalte luftrykkverdier, og ved kjøp av nye dekk merker montøren av riktig lufttrykk i ruten. Ved senere kontroll av lufttrykket ser man lett hva riktig trykk skal være. Man kan også bruke inforuten til å markere hvor på bilen dekket sitter – en fordel ved omlegging etter vintersesongen.

I likhet med de aller fleste Nokian-dekk har også Nokian NRVi en slitasjevarsler som med tydelige sifre viser gjenværende mønsterdybde i millimeter.

Nokian NRVi i hastighetsklasse V (240 km/t) tilbys i 19 forskjellige dimensjoner.

Nokian NRY for hastigheter opp til 300 km/t

Nokian NRY er et nytt dekk i hastighetsklasse Y (300 km/t). Dekket har sikre og komfortable kjøreegenskaper helt opp til maksimal hastighet. Dekket har et design som formidler høy ytelse og høy kvalitet. Sølvgrå symmetriske streker i dekkets hovedspor gir dekket et eksklusivt utseende.

Dekkmønsteret er retningsbestemt. Kraftige tverrgående og brede langsgående spor gir god beskyttelse mot vannplaning. Den langsgående midtre delen av mønsteret gir bedre styrefølelse og raskere styrerespons.

Dekket er utviklet for høye hastigheter og store hjulbelastninger. Fra starten av produseres dekket i dimensjonene 17, 18 og 19 tommer. Samtlige dimensjoner har belastningsklasse XL, noe som innebærer at dekkene har en belastningsindeks som er fire ganger høyere enn for vanlige personbildekk.

Nokian NRY har også en kraftig beskyttelsesvulst inn mot felgen for å beskytte denne mot skader. Dekket har også en såkalt ”mud stopper”, en tetningsring som skal hindre at sand, leire og annen smuss trenger inn mellom dekk og felg.

Nokian NRY tilbys i seks forskjellige dimensjoner, som også er originaldimensjoner for bl.a. Mercedes-Benz, BMW, Daimler, Jaguar og Cadillac.

Mer info: Adm. direktør Bjørn Kamphus, Nokian Dekk AS, tlf. 64 84 77 00,
telefaks 64 84 77 01. e-post: [email protected]
Produktutviklingssjef Teppo Huovila, tlf. +358 3 340 7701, e-post: [email protected]