to. juni 26 09:28 2014 i kategorier Selskapsnyheter, Produkt pressemeldinger

Ikke spar på sikkerheten: Vinterdekk er farlige på sommerføre

Mange biler kjører fremdeles med vinterdekk – enten piggdekk der piggene er nappet ut, eller piggfrie vinterdekk. I de fleste tilfeller er dette et bevisst valg. For å spare penger kjører man ut de siste kilometerne av sine vinterdekk om sommeren.

Mer usikkert er det hvor mange av disse bilistene som vet hvor farlig det kan være å kjøre med vinterdekk om sommeren. Risikoen for vannplaning øker betydelig, våtgrepet er dårlig, styringen reagerer langsomt og stabiliteten er betydelig dårligere enn med sommerdekk.

Loven krever at vinterdekk skal ha minst 3 millimeter mønsterdybde, mens kravet for sommerdekk er bare 1,6 millimeter, noe som også gjelder for bruk av vinterdekk på sommeren. Når vinterdekkenes mønsterdybde på våren nærmer seg tre millimeter, er det flere som mener det er økonomisk å kjøre vinterdekkene helt ned i løpet av sommeren.

Dette er absolutt ikke lurt, fordi vinterdekk har dårlige egenskaper under skiftende sommerforhold. Vinterdekk – og spesielt piggfrie vinterdekk – har en mykere gummiblanding enn sommerdekk, og forskjellene blir tydelige under varme sommerforhold.

- De viktigste sikkerhetsegenskapene for sommerdekk av høy kvalitet er et godt våtgrep og god beskyttelse mot vannplaning. Den myke gummiblandingen i nordiske piggfrie vinterdekk og en annen type slitebanekonstruksjon svekker våtgrepsegenskapene, og fører til at bilen kan få vannplaning i betydelig lavere hastigheter enn med sommerdekk.

Piggfrie vinterdekk har også dårligere styreegenskaper, stabilitet og slitestyrke, sier produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk.

Piggfrie vinterdekk et dårlig sommervalg

Bilbladene har også testet vinterdekkenes kjøreegenskaper på sommerføre. Motor (2/2014) testet 14 sommerdekk, og gjorde samtidig tester med et nordisk og et sentraleuropeisk vinterdekk. Bladet kommenterer forskjellene mellom det nordiske piggfrie vinterdekket og sommerdekk slik: 

”Nordiske vinterdekk har elendig våtgrep om sommeren, forårsaker raskt skrens og styrer dårlig. Kort sagt: De er farlige å kjøre med”, skriver Motor.

Også testmålinger viser tydelig forskjellene: Det beste sommerdekket i Motors vannplaningstest, Nokian Hakka Blue, fikk vannplaning ved 84,1 km/t, mens det nordiske piggfrie vinterdekket fikk vannplaning allerede ved 69,5 km/t.

Det beste sommerdekket hadde en bremsestrekning på vått underlag (80 km/t – 5 km/t) på 28,9 meter, mens det piggfrie vinterdekket først stanset etter 43,7 meter, altså nesten tre billengder senere.

- Fra et ulykkes synspunkt er det en dårlig idé å kjøre med vinterdekk på sommerføre, sier sjefingeniør Arild Rangø i Statens vegvesen i en kommentar. 

Bilder og infografikk:
www.nokiantyres.com/summerseason-nordic

Brukertips:
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/tips-for-dekkvedlikehold/

Spørsmål om dekk:
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/spor-om-dekk/

Mer informasjon:

Produktsjef Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS, tlf. 64 84 77 00 – fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge
www.youtube.com/NokianTyresCom 
https://twitter.com/NokianTyresCom
https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc

Nokian Tyres plc

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkjøring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt dekk til tunge arbeidsmaskiner, markedsføres hovedsakelig i områder med skog og snø, og med krevende kjøreforhold på grunn av skiftende årstider.

Nokian Tyres utvikler produkter som har som mål å gi holdbar sikkerhet og miljøvennlighet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor med 1.206 avdelinger i 27 land. Nokian Tyres omsetning i 2013 ble ca. 1.521 millioner euro, og antall ansatte er over 4.000. Nokian Tyres aksje er notert på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer informasjon på www.nokiantyres.com