ty. september 22 10:54 2015 i kategori Produkt pressemeldinger

Nytt sommerdekk for nordiske veier: Nokian Hakka Green 2 med grep og rullemotstand i toppklasse

Det miljøvennlige sommerdekket Nokian Hakka Green 2 med klasse A i kjøreegenskaper på våt veibane og i rullemotstand, og enda lengere levetid, kommer til dekkforhandlere i løpet av våren 2016. 

Nokian Hakka Green 2

Nokian Hakka Green 2 har oppnådd klasse AA for våtgrep og rullemotstand i EUs dekkmerking. For å forhindre sjåførens verste mareritt, vannplaning, har Nokian tatt i bruk samme teknologi som benyttes i produksjonen av fly og Formel 1 biler. De avrundede mønsterklossene i slitebanen utnytter det såkalte Coandafenomenet for å raskere kunne lede og fjerne vann mellom dekket og veien. Nokian Hakka Green Hybrid-gummiblandingen, som er spesialutviklet for tøffe nordiske veier, gir Hakka Green 2 en slitestyrke som er opp til 15% høyere enn sin forgjenger.

På våt vei, med en hastighet på 80 km/t er bremselengden til nye Nokian Hakka Green 2 opp til 18 meter, eller fire billengder, kortere enn med et slitt sommerdekk. (Forskjellen mellom klasse A og F). For sjåfører som er opptatt av miljøet og ønsker et lavere drivstofforbruk gir Nokian Hakka Green 2 besparelser på opp til 0,6 liter per 100 km (forskjell mellom klasse A og G).

Nokian Hakka Green 2 er spesielt utviklet for små og mellomstore familiebiler (B og C-segmentet). Det omfattende utvalget av dimensjoner spenner fra 13 til 16 tommer i hastighetsklasse T (190 km/t) og H (210 km/t). Det brede utvalget omfatter også 5 størrelser (inkludert den mest populære dimensjonen, 205/55 R16) med klasse A i våtgrep og A i rullemotstand i EUs dekkmerking.

Hele dimensjonsutvalget vil bli gjort tilgjengelig for forhandlerne i løpet av våren 2016.

Nokian Hakka Green Hybrid gummiblanding

Gummiblandingen Nokian Hakka Green Hybrid gjør Nokian Hakka Green 2 både sikrere og mer miljøvennlig. Silikapartiklene i slitebanen danner et tett vev som tilpasser seg forholdene og gir økt kjørekomfort og bedre grep på vått føre. Furu- og rapsolje tilsettes gummiblandingen for å minimere rullemotstanden. Små karbonpartikler, som også brukes i skog- og gruvedriftsdekk, gjør gummiblandingen ekstra holdbar. Som et resultat av nesten fem år med utvikling og testing i Finland, Tyskland, Spania og USA, har Nokian Hakka Green 2 oppnådd svært gode sikkerhets og kjøreegenskaper. I følge EUs dekkmerking er dekkets grep på våt vei og drivstoffeffektivitet blant de beste i bransjen.

– Vi har brukt mange år på å utvikle og forske på de materialene og løsningene som gjør det mulig for oss å endre formelen til våre Hakka sommerdekk. Dette har gitt et dekk som er sikrere på våte veier, har en mer stabil kjørefølelse og bedre holdbarhet, selv ved tøff bruk, sier produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Tyres.

Solid stålbeltestruktur forbedrer slitestyrken

Den solide stålbeltestrukturen til Nokian Hakka Green 2 er sammensatt av messingbelagte ståltråder, hvor hver tråd består av to filamenter som har blitt tvunnet sammen. Diameteren på hvert enkelt filament er bare 0,25 mm, men er allikevel sterk nok til å kunne taue en personbil. Ståltrådene er 15% sterkere sammenlignet med forgjengeren. Dette, kombinert med den nye gummiblandingen og et moderne asymmetrisk mønster gir forbedret kutt og punkteringsbeskyttelse. Ifølge taxi-tester utført i de nordiske landene, er slitestyrken til nye Nokian Hakka Green 2 opp til 15% bedre enn forgjengeren.

Unngå vannplaning

Dekkmønsteret til Nokian Hakka Green 2 er mer åpent enn før. Dette, sammen med polerte hovedspor minimerer faren for vannplaning ved regnvær. «Aggressive» Blade Grooves som utvider seg mot det indre skulderområdet er skjært gjennom de massive ribbene i senterområdet. Dette gjør at dekket effektivt samler vannet og leder det mot de langsgående sporene.

Nokian Tyres Coanda Technology drenerer raskere vann fra det langsgående sporene. Den buede, rampeliknende utforming til mønsterklossene på den indre skulderen fører vannet fra de langsgående sporene inn i tverrsporet. «Coandaeffekten» refererer til tendensen i en væske eller gass-strøm til å trekkes mot en buet overflate. Coandaeffekten utnyttes blant annet til å forbedre aerodynamikken til fly og Formel 1 biler.

Trumpet Grooves på skulderpartiet samler vann og sender det raskt bort fra de tverrgående sporene, dette sikrer dobbel beskyttelse mot vannplaning. Disse egenskapene bevares selv som dekket slites ned.

Maksimal komfort

Nye Silent Sidewall Technology maksimerer kjørekomforten. Den spesialutviklede gummiblandingen mellom sideveggen og slitebanen filtrerer aktivt lyden og vibrasjonene fra stålbeltepakken i kontakt med underlaget. Dette forhindrer at lydbølger finner vei gjennom sideveggen, ned i felgen og videre inn i kupeen, dette reduserer støynivået inne i bilen.

Silent Groove Design-innovasjonen brukes også til å kontrollere innvendig og utvendig støy fra kjøretøyet. De golfball-mønstrede fordypningene i de langsgående ribbene reduserer luftmotstand, noe som resulterer i lavere drivstofforbruk.

Driving Safety Indicator og info-område

Et dekk som er i god stand kan vesentlig redusere faren for vannplaning. For at sjåfører skal få bedre kontroll med mønsterdybden på dekkene, har Nokian Tyres utviklet slitasjevasleren Driving Safety Indicator og vannplaningsindikatoren.

Driving Safety Indicator (DSI) på midtribben lar deg sjekke gjenværende mønsterdybde i millimeter. Tallene slites bort én etter én etter hvert som dekket slites ned. Vannplaningsindikatoren advarer mot økt risiko for vannplaning. Dråpesymbolet forsvinner når det er mindre enn 4 mm mønsterdybde igjen på dekket.

Posisjon- og lufttrykkindikatoren gir mulighet for å sjekke riktig lufttrykk og monteringsposisjon under dekkskifte. Info-området har også et felt for å notere riktig strammemomentet på boltene ved montering.

Nokian Hakka – et unikt nordisk konsept

Nokian Hakka sin sommerdekkfamilie er skreddersydd for nordiske forhold. Utviklingen av gummiblandingene og dekkstrukturene i Hakka sommerdekk har tatt hensyn til det krevende og varierende sommerværet vi har. Dekkene oppfører seg forutsigbart over et bredt temperaturområde og tåler påkjenning, samt tidvis dårlige veiforhold.

Alle Nokian Hakka sommerdekk og Hakkapeliitta vinterdekk dekkes av Hakka-garantien. Hvis et dekk har blitt brukt på riktig måte, og ved et uhell blir ødelagt slik at det ikke kan repareres, vil Hakka-garantien gi forbrukeren et nytt, tilsvarende produkt gratis fra en av Nokian sine dekkforhandlere i Finland, Sverige eller Norge.

Nye Nokian Hakka Green 2 – Naturlig sikker 

  • Kompromissløst grep på våte veier
  • Komfortabel, balanserte styreegenskaper
  • Svært lavt drivstofforbruk
  • Holdbar sikkerhet – sterk struktur og god slitestyrke

Produktbilder: www.nokiantyres.com/HakkaGreen2

Video: Nye Nokian Hakka Green 2 - Naturlig trygg (norsk)
http://youtu.be/9cRpKYkKK90

Video: Nokian Hakka Green 2 - Hva kan gjøres med en enkel ståltråd? (engelsk)https://youtu.be/aUqByygQI5U

Video: Nokian sommerdekk – Testing under ekstreme forhold (engelsk) https://youtu.be/6kT0wLEOxY4

Video: Unik holdbarhet - Nokian Aramid Sidewall teknologi (engelsk)
http://youtu.be/N5LvBke-UqY

Les mer: Ekstra sikkerhet på nordiske veier – Hakka-garantien https://www.nokiantyres.no/hakkagaranti/ 

Nokian Tyres - verdens nordligste dekkprodusent og oppfinneren av vinterdekket https://www.nokiantyres.no/bedriften/fakta-om-bedriften/historikk/

Anmeldelser av dekk i Hakkapeliitta-bloggen for prøvekjørere
http://community.nokiantyres.no/

Mer informasjon: https://www.nokiantyres.no/

Nokian Tyres plc
Produktsjef, Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS, tel. 64847700 fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621 matti.morri(at)nokiantyres.com

Produktutviklingssjef Jarno Ahvenlammi, tel. +358 10 401 7741 jarno.ahvenlammi(at)nokiantyres.com

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
YouTube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokiantyres 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc