må. februar 4 11:51 2013 i kategori Produkt pressemeldinger
Nytt piggdekk for nordiske forhold:

Nokian Hakkapeliitta 8 – overlegent grep og rullemotstand



Nokian Tyres, spesialist på krevende vinterforhold, lanserer høsten 2013 et nytt piggdekk for nordiske forhold. Takket være sine overlegne egenskaper mestrer Nokian Hakkapeliitta 8 all slags føre som kan forekomme i løpet av vinteren. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, har utviklet en unik piggteknikk som gir enestående grep på is og snø. Det nye dekket er i tet på sikkerhet og miljøvennlighet, og takler selv ekstreme situasjoner uten problemer. Dekket er stillegående og har lavere rullemotstand enn forgjengeren, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Produktsortimentet for det nye flaggskipet for nordiske veier omfatter 59 produkter fra 13 til 20 tommer, og dekket passer både til mindre familiebiler og til mer sportslige biler. I det moderne utvalget finnes også spesialprodukter med Flat Run-teknikk eller med XL-merking, noe som betyr at dekket har høyere bæreevne. Nokian Hakkapeliitta 8 kommer i salg til forbruker høsten 2013 når vinterdekksesongen starter. De viktigste markedene for det nye dekket er Norden og Russland.

Meget sikre vinteregenskaper, mykere veikontakt



Ifølge en nordisk undersøkelse vil bilistene ha vinterdekk med godt is- og snøgrep. Grunnelementet for alle Hakkapeliitta dekk er et absolutt sikkert grep og komfortable kjøreegenskaper under skiftende vinterforhold. Forbildet for utviklingen av den nye generasjonen Hakkapeliitta piggdekk var piggdekket Nokian Hakkapeliitta 7, som ble lansert i 2009. Dekket har vunnet en rekke dekktester og er verdensmester i sin kategori: Mer enn 30 testseire i vinterdekktester i motorblader i perioden 2009-2012.

Det krever nesten fire års konsentrert utviklingsarbeide og tester for å skape et nytt vinterdekk. Nye Hakkapeliitta 8 er som forgjengeren retningsbestemt. Tusenvis av tester bekrefter det samme: Et symmetrisk mønster med bestemt rulleretning er den ideelle løsningen for piggdekk, siden det styrker den brede piggplasseringen som optimerer grepet og reduserer dekklyden.

- Ifølge vår ideologi skal et ekte vinterdekk fungere optimalt under skikkelige vinterforhold, med andre ord på is, snø og i slaps. Som bransjens pionérbedrift ville vi sikre at det nye dekket har både utmerket grep og komfortable kjøreegenskaper. Nokian Hakkapeliitta 8 representerer en helt ny epoke, som kombinerer enestående sikkerhet med lav veislitasje, forteller Juha Pirhonen, utviklingssjef i Nokian Tyres, om det utfordrende utviklingsarbeidet.

Nytt Eco Stud 8 konsept gir enestående vintergrep



En forutsetning for å skape verdens beste vintergrep er at piggteknikken, mønsteret og gummiblandingen fungerer optimalt sammen. I helheten inngår også tøffe tester under virkelige vinterforhold. Nokian Hakkapeliitta 8 mestrer ekstreme forhold med egenskaper som er finslipt nord for Polarsirkelen, på Nokian Tyres vintertestsenter lengst nord i Finland.

Et nytt piggkonsept gir det nye dekket et overlegent vintergrep og følsom veikontakt på alle underlag. Piggkonseptet oppfyller kravene i den nye nordiske pigglovgivningen. Loven omfatter piggdekk produsert etter 1. juli 2013.

Sikkerhet under ekstreme situasjoner og de balanserte kjøreegenskapene er forbedret med det nye konseptet Eco Stud 8 Concept. I konseptet inngår den nye generasjonen mer miljøvennlige ankerpigger, piggflensens form som demper anslaget mot veien og – kjent fra andre Hakkapeliitta-produkter – Eco Stud-puten under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt og demper anslaget mot veien.

Piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8 gir enestående sidegrep og grep rett frem. Den unike piggplasseringen er dataoptimert. Piggene ligger ikke i rekker, men jevnt fordelt over hele slitebanen. Dette gjør at piggene ikke ligger rett bak hverandre, noe som gir best mulig grep i alle situasjoner.

- Dekkets sidegrep og grep rett frem er meget balansert, noe som gir dekket kjøreegenskaper uten overraskelser selv på meget glatte og isete veier. Den gode piggdempingen øker piggenes levetid, og også dekklyden er behagelig lav, sier Juha Pirhonen.

Nye Nokian Hakkapeliitta 8 er skånsom mot underlaget. Veislitasjeeffekten er mer enn 12 prosent lavere enn grenseverdien i den nye pigglovgivningen som trer i kraft fra 1. juli 2013.

Trygghet også i ekstreme situasjoner



Det stabile piggfestet styrker dekkets bremseegenskap, som er i toppklasse. Nokian Hakkapeliitta har en ny type cap & base-konstruksjon. Den ekstra kraftige gummiblandingen under slitebanegummiblandingen låser effektivt fast piggen i mønsterblokken, stabiliserer kjøringen på tørre veier og bidrar til jevn slitasje.

Dekket har flere innovasjoner som føreren vil merke under kjøring. Den unike piggplasseringen og konseptet Eco Stud 8 gir meget gode vinteregenskaper: Overlegent grep ved bremsing og akselerasjon, bedre slitestyrke - og den tryggheten som sikre og komfortable kjøreegenskaper gir.

Samtlige Nokian Hakkapeliitta 8 dekk pigges på fabrikken, noe som garanterer høy kvalitet og funksjonalitet.

Flere mønsterblokker, mer eksakte kjøreegenskaper og grep



En viktig innovasjon i det nye dekket er at det har betydelig flere symmetriske mønsterblokker enn forgjengeren, det suksessrike Nokian Hakkapeliitta 7. Dette forbedrer vintergrepet og slitestyrken, og reduserer dekklyden.

Et større antall mønsterblokker med flere skarpe kanter forbedrer grepet på is og snø. Stort antall mønsterblokker muliggjør også en bred og mer eksakt piggplassering. Mønsterblokkene er dessuten mindre, noe som reduserer dekkets varmeutvikling og i sin tur bidrar til å øke slitestyrke og levetid. Det reduserer dessuten dekkets rullemotstand og dermed drivstofforbruket, noe som gjør Nokian Hakkapeliitta 8 til et økonomisk dekk i bruk.

Mønsterblokkene på midten av slitebanen er samlet til en sterk enhet som stiver av dekket og balanserer kjøreegenskapene. Mønsteret med sine kraftige mønsterspor og åpne mellomrom mellom mønsterblokkene sikrer at snø og slaps ikke fester seg i mønsteret.

Spesielle bremsekraftforsterkere på bakkanten av mønsterblokkene gir bedre bremsegrep. Bremsekraftforsterkerne har en zikk-zakk-formet kant som gir bedre grep, spesielt på snø.

Komfort og stabilitet på asfalt



Nye Nokian Hakkapeliitta 8 har en ny mønsterform som forbedrer kjøreegenskapene på tørr asfalt. De skrådde 3D-støttelamellene på midten av slitebanen forsterker dekkets konstruksjon, noe som gjør at det reagerer raskt og følsomt på styringen. 3D-låselamellene på utsiden av skulderområdet låser mønsterblokkene sammen ved veikontakt, og bedrer kjøreegenskapene i svinger og ved unnamanøvre.

Den avstivede beltepakken gjør at dekket beholder sin form også på ujevne veier. Dekksidenes komponent- og materialvalg demper dekklyden inne i kupéen og øker komforten.

Unik gummi i slitebanen



Gummien i slitebanen i Nokian Hakkapeliitta 8 er resultat av et omfattende utviklingsarbeide. De viktigste elementene i den nye Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 vintergummiblandingen er silica, rapsolje og naturgummi.

Katalysator i den cryogeniske silanblandingen for lave temperaturer er rapsolje, som gjør at silica og naturgummi fungerer godt sammen, og øker styrken til gummien i slitebanen. Mer naturgummi i gummiblandingen har en avgjørende positiv effekt på vintergrepet under skiftende nordiske forhold. Naturgummien fungerer godt ved varierende temperaturer, spesielt når temperaturen ligger nær null eller når det er meget kaldt.

Takket være den høye andelen med silica i gummiblandingen, og det helt nye mønsteret, har Hakkapeliitta 8 meget lav rullemotstand, nesten 5 prosent lavere enn forgjengeren Hakkapeliitta 7, som også hadde lav rullemotstand. Miljøvennlige Hakkapeliitta 8 reduserer derfor både drivstofforbruk og CO2-utslipp ytterligere.

Slitasjevarsler øker vintersikkerheten



På slitebanen finnes som vanlig en slitasjevarsler (DSI – Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patentert. Sifrene midt på dekket viser hovedsporenes mønsterdybde i millimeter. Snøkrystallsymbolet er synlig til mønsterdybden er fire millimeter. Når det forsvinner, indikerer det at det er på tide å kjøpe nye vinterdekk for å bevare sikre kjøreegenskaper.

En inforute på dekksiden øker sikkerheten ytterligere. Der kan man merke av dekkets plassering på bilen og lufttrykket. Nytt nå er at man også kan markere strammemomentet for felgboltene.

Hakkapeliitta vinterdekk og Hakka – et spesielt nordisk konsept



Nokian Tyres utviklet verdens første vinterdekk allerede i 1934. To år senere ble det første Nokian Hakkapeliitta for nordiske vinterforhold lansert. I dag er Nokian Hakkapeliitta et av verdens mest kjente vinterdekkmerker.

Nokian Hakkapeliitta vinterdekk produseres for nordiske forhold for å gi sikre kjøreegenskaper under alle slags forhold og på all slags føre. Hakka-garanti og Hakka veihjelp øker tryggheten ytterligere. Om et dekk som er korrekt montert og riktig brukt blir skadet slik at dette ikke kan repareres, får forbrukeren et nytt tilsvarende dekk kostnadsfritt. Hakka-garanti gjelder til dekket har minst 4 millimeter mønsterdybde igjen, og i ett år regnet fra kjøpsdato. Dersom dekket går i stykker under kjøring behøver man bare å ringe Hakka veihjelp, så sender de assistanse.

Nokian Hakkapeliitta 8 ­- vinterens hersker


  • Unikt vintergrep
  • Miljøvennlig: Lavere drivstofforbruk, redusert dekk støy, mindre dekkslitasje
  • Stabile og eksakte kjøreegenskaper

Hoved innovasjoner:



Eco Stud 8 Concept. Ekstremt vintergrep og mykere veikontakt. Bedre grep, komfort og slitestyrke. Unik piggteknikk. Ny generasjon med mer miljøvennlige ankerpigger, ny form på piggflens som demper pigganslaget mot veien, samt Eco Stud pute under piggen som ytterligere effektiviserer piggens veikontakt og demper piggens anslag mot veien. Unik piggplassering ved hjelp av dataoptimering. Piggene står ikke i rekker, men er jevnt plassert over hele slitebanen. Det at ikke piggene ligger etter hverandre gir best mulig grep i alle situasjoner.

Hakkapeliitta Cryosilan Gen 2 gummi i slitebanen. Godt vintergrep ved alle temperaturer, meget god slitestyrke og lavere drivstofforbruk. Katalysator i den cryogeniske silanblandingen for lave temperaturer er rapsolje, som gjør at silica og naturgummi fungerer optimalt sammen. Gummien i slitebanen er fleksibel i alle situasjoner, og mønsterblokkenes lameller fungerer aktivt uansett temperaturvariasjoner eller variasjoner i grepet. Rapsolje øker dekkets slitestyrke og styrker is- og snøgrep.

Bremseforsterkere. Bedre bremsegrep. Spesielle bremsekraftforsterkere på bakkanten av mønsterblokkene gir bedre bremsegrep. Bremsekraftforsterkerne har en zikk-zakk-formet kant som gir bedre grep spesielt på snø.

Skrådde 3D-støttelameller. De skrådde 3D-støttelamellene på midten av slitebanen forsterker dekkets konstruksjon og bidrar til at dekket reagerer raskt på styringen, noe som gir sikre og følsomme kjøreegenskaper.

3D-låselameller. Mer eksakte kjøreegenskaper. 3D-låselamellene på utsiden av skulderområdet låser mønsterblokkene sammen ved veikontakt, noe som gir bedre kjøreegenskaper i svinger og ved unnamanøvre.

Bilder: www.nokiantyres.com/hakkapeliitta8
Video: http://youtu.be/1KtYGth-4-k

Tester under ekstreme forhold:
http://youtu.be/f4TSgk_1TQU

Hvordan ble verdens første vinterdekk oppfunnet?
https://www.nokiantyres.no/hvordan-ble-verdens-forste-vinterdekk-op

Nokian Hakkapeliitta – Legendarisk vinterdekk:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97

Testvinneren Nokian Hakkapeliitta:
www.youtube.com/watch?v=IkQotSMzSfs&feature=share&list=UUv-VDEjbdBkuZ-eSvYOn0FA

Nokian Hakkapeliitta: Verdensrekord for kjøring på is 331,16 km/h
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/utviklingsarbeid/fastest-on-ice/verdensrekord-i-iskjoring-2011/=

ERA og Nokian Hakkapeliitta: Verdensrekord for elbil på is 252,09 km/h
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/utviklingsarbeid/fastest-on-ice/verdensrekord-forelbiler-pa-is/=

Hakkapeliitta-vinterkjøreskole https://www.nokiantyres.no/vinterkjoreskole

Hakkkapeliitta-testførerblogger http://community.nokiantyres.no/

Nokian Tyres dekkproffer som blogger http://dackblogg.se/

Hakka-garanti: www.hakkaclub.no

Mer informasjon:

Nokian Tyres plc,
Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Produktsjef Fredrik Hauge, tlf. 64847700
fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

Allan Ostrovskis, teknisk sjef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no

www.facebook.com/nokiantyresnorge