FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
on. november 6 05:12 2013 i kategorier Selskapsnyheter, Produkt pressemeldinger

Nokian Hakkapeliitta R2 best i test:
Piggfritt førstevalg



Det nye piggfrie vinterdekket fra Nokian Tyres, Nokian Hakkapeliitta R2, gikk helt til topps i testen av piggfrie vinterdekk i Auto Motor og Sport (10/2013). ”Grepet på både is og snø er i toppklasse,” skriver bladet bl.a.

Auto Motor og Sport har i sin siste utgave testet åtte piggfrie dekk i dimensjon 205/55 R16, og best av dem alle ble altså Nokian Hakkapeliitta R2: ”Nokian har gjort leksene sine, og det nye Hakkapeliitta R2 vinner asfaltrundene. På asfalt imponerte det nye Nokian-dekket.

Heldigvis har de styrket asfaltatferden uten å kompromisse bort vinteregenskapene. Grepet på både is og snø er i toppklasse”, skriver AMS blant annet, og fastslår også at dekket støyer lite og har testens laveste rullemotstand.

”Sammen med jevne og overbevisende testresultater på vintermomentene blir det også den finske nykommeren som tar hjem seieren totalt”, fastslår AMS.

Mer miljøvennlig kjøring



Mer miljøvennlig bilkjøring handler ikke bare om å ha en bil med lavt drivstofforbruk. Å velge vinterdekk med lav rullemotstand bidrar til å redusere drivstofforbruket. Mange eiere av miljøoptimerte biler med lavt drivstofforbruk tenker ikke over at dårlige vinterdekk kan øke drivstofforbruket betydelig.

Nye vinterdekk med de siste tekniske innovasjoner har en helt annen drivstoffeffektivitet enn gamle vinterdekk. Foruten sikre vinteregenskaper, er det derfor vel verdt å finne ut hvor lav rullemotstand de nye vinterdekkene har.

Dekk med lav rullemotstand sparer opptil en halv liter drivstoff pr. 10 mil. Dersom man kjører ca. 1.000 mil i løpet av vinteren, og man regner med en snittpris på 14 kroner pr. liter for blyfri 95 oktan, så vil de lettrullende vinterdekkene redusere bensinutgiftene med rundt 700 kroner i løpet av vintersesongen. Om vi går ut fra at vinterdekkene kan brukes i fire sesonger, så blir besparelsen totalt ca. 2.800 kroner.

Mange testseire



Det nye piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 er et godt eksempel på et lettrullende vinterdekk. Dekket har vunnet en rekke dekktester, og har lavest rullemotstand av samtlige testede dekk i de fleste dekktestene. Også det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8 har vært blant mest lettrullende dekkene i mange vinterdekktester.

I tillegg til seieren i testen i Auto Motor og Sport, kom Nokian Hakkapeliitta R2 på en sterk 2. plass i klassen for piggfrie vinterdekk i Motors store vinterdekktest (7/2013). Også i Motors test hadde Nokian Hakkapeliitta R2 lavest rullemotstand av alle testede dekk.

Dekket har i tillegg vunnet tester av piggfrie vinterdekk i Sverige - Teknikens Värld (22/2013), Vi Bilägare (14/2013) og Auto Motor & Sport (22/2013), Finland - Auto Bild Suomi (20/2013) og i Tuulilasi (13/2013), Russland - Za Rulem (9/2013) og i Autoreview (19/2013), og Ukraina – AutoCentre (42/2013).

Riktig lufttrykk



I tillegg til rullemotstanden har lufttrykket i dekkene stor påvirkning på bilens drivstoffeffektivitet. Generelt skal vinterdekk ha 0,2 bar mer luft enn sommerdekk, siden dekktrykket reduseres i kulde. En endring på 10 grader C påvirker dekktrykket med 0,1 bar (10 kPa). Dekktrykket bør kontrolleres minst en gang i måneden på kalde dekk.

- Dekktrykket spiller en viktig rolle for at vintergrepet, drivstoffeffektiviteten og kjøreegenskapene skal være optimale. Dessuten er det viktig å huske at 30 prosent for lavt dekktrykk kan halvere dekkenes levetid, minner produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk om.

Rapsolje i vinterdekk



Et dekk inneholder ca. hundre forskjellige råvarer, og opptil en femtedel av disse kan bestå av gummiblandinger. Mange bileiere kan være bekymret for hvor miljøskadelige disse råvarene eventuelt er.
Eksempelvis har Nokian Tyres helt sluttet å bruke miljøskadelige oljer i sin egen produksjon, og mange råvarer er erstattet med fornybare råvarer - for eksempel rapsolje, som øker dekkets elastisitet og forbedrer grepet på is og våte veier. Dette har stor betydning spesielt under våre nordiske vinterforhold med store variasjoner i vær og føre.

Les mer:



Over 20 testseire for piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8 og det piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2.
https://www.nokiantyres.no/bedriften/nyhetsartikkel/nye-hakkapeliitta-vinterdekk-vinner-tester-i-norge-sverige-finland-og-russland/

Nokian Hakkapeliitta R2
https://www.nokiantyres.no/piggfrie-dekk/nokian-hakkapeliitta-r2/

Produktbilder: www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR2

Se på video: http://youtu.be/wMwHoXW0c0A

Sikrere vinterkjøring
https://www.nokiantyres.no/sikkerhet-pa-glatte-vinterveier

EUs nye dekkmerking:
https://www.nokiantyres.no/eu-nye-dekkmerking

Piggdekk eller piggfrie vinterdekk?
https://www.nokiantyres.no/piggdekk-eller-piggfrie-dekk
https://www.nokiantyres.no/friksjonsdekk

Billige dekk eller kvalitetsdekk
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/sikkerhet/billige-dekk/

Hakkapeliitta vinterkjøreskole:
https://www.nokiantyres.no/vinterkjoreskole

Mer informasjon:
Produktsjef Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS – 64 84 77 00, fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no

http://www.facebook.com/nokiantyresnorge
www.youtube.com/NokianTyresCom