ty. oktober 28 06:53 2014 i kategori Selskapsnyheter

Nokian Tyres og Arctic Trucks forener krefter

Nokian Tyres og Arctic Trucks går sammen for å gi tunge firehjulsdrevne kjøretøy enda bedre forutsetninger for å håndtere krevende vinterforhold. Med det nye spesialdekket Hakkapeliitta LT2 AT35 (315/70 R17) har Nokian laget det største Hakkapeliitta vinterdekket noensinne.

Både Nokian og Arctic Trucks har sine utspring fra nordlige trakter og har over flere år jobbet med det nye Nokian Hakkapeliitta LT2 AT35. Dekket er skreddersydd for biler med svært store dekk og hard bruk under tøffe vinterforhold.

- Vi har like filosofier og verdier og det er et godt grunnlag for samarbeid. Vi jobber i ulike segmenter av bilindustrien, men arven vår og tilnærmingen til kvalitet i produktutviklingsprosessen er den samme, sier Petri Niemi, Business Manager i Nokian Tyres plc.

Nokian Tyres er verdens nordligste dekkprodusent. Selskapet utviklet og produserte verdens første vinterdekk i 1934. Nokian Hakkapeliitta er spesielt anerkjent for sine egenskaper på snø og is.

Gode produkter for ekstreme forhold

Etter flere års kommersielt samarbeid har selskapene for første gang forent krefter og laget et vinterdekk spesielt for tunge firehjulsdrevne kjøretøy.

- Begge selskapene er opptatt av å gjøre produktene så gode som mulig. Med Nokians erfaring i å utvikle spesialprodukter og Arctic Trucks’ ekspertise i å teste, fikk vi utfordret hverandre til å gjøre Hakkapeliitta LT2 AT35 til et førsteklasses vinterdekk som tåler skikkelig tung belastning, sier Ørn Thomsen, daglig leder i Arctic Trucks Norway.

Opprinnelsen til Arctic Trucks går helt tilbake til 1990 da Toyota i Island begynte å modifisere utstyr til firehjulstrekkere og SUVer. I dag er Arctic Truck ledende innen området og spesialiserer seg på ombygging av firehjulsdrevne kjøretøy.

Ledende innen sikkerhet

Nokian Tyres er ledende på vinterdekk og tilbyr de tryggeste dekkene for nordiske forhold. Kjøreegenskapene til Nokian Tyres’ dekk kommer best fram på snø- og isføre, samt under tøffe vær- og veiforhold.

– Nokian Hakkapeliitta-dekkene er ledende innen sikkerhet og utviklet for å håndtere verdens mest krevende vinterforhold. Vi er stolte av at Arctic Trucks verdsetter vår erfaring og stoler på våre produkter, sier Niemi.

Spesialdekk for store biler

Nye Nokian Hakkapeliitta LT2 AT35 kombinerer solide grepegenskaper med eksepsjonell slitestyrke. Dekket er et grovt produkt laget for bruk på tunge firehjulsdrevne SUVer og kjører lett og sikkert over is- og snødekkede veier i Norden og Arktis.

– Verdien av samarbeidet ble spesielt tydelig da vi testet det nye dekket. Arctic Trucks’ innsikt og erfaring hjalp oss da vi skulle lage og teste dette spesialdekket, forklarer Niemi.

Nokian Hakkapeliitta LT2 AT35 leveres både som piggdekk og piggfritt dekk med dimensjonene 315/70 R17. Dekkene veier rundt 25 kg og når de står under tung last, har de et volum på over 600 liter.

Godt grep og stabile kjøreegenskaper

Den sterke konstruksjonen til Hakkapeliitta LT2 AT35 er optimalisert for den høye hjulbelastningen til SUVer, pickuper, små lastebiler og varebiler, samt for å møte kravene til høyt akseltrykk. Det skreddersydde stålbeltet er forsterket i skulderområdet, med over 60 prosent mer stål enn for vanlige privatbiler. – Hakkapeliitta LT2 gir stabile kjøreegenskaper og veigrep ved hjelp av det aggressive mønsteret i midten av slitebanen. Den tette seipingen forbedrer grepet på snø, mens de store sporene effektivt leder vann og slaps bort fra mellom dekk og underlag, sier Niemi.

Sikkerhet og komfort

Det sterke langsgående og laterale grepet blir enda mer effektiv takket være åtte rader med pigger i skulderområdet. Piggene er flerkantede for å maksimere kontaktflaten, som igjen forbedrer veigrepet på glatt underlag.

De retningsbestemte piggene i samarbeid med de dråpeformede hullene “Air Claw Technology” gir garantert godt grep på vinterveier. “Air Claw Technology” ligner veldig på putene i hælen av en god joggesko, de små lufthullene demper anslaget når piggen møter veien, noe som også reduserer vibrasjoner fra piggene ved veikontakt. Luftputeteknologien reduserer også veislitasje og dekkstøy, og forlenger piggenes slitestyrke.

For økt sikkerhet og komfort er dekket utstyrt med ”Driving Safety Indicator” (DSI) og snøflaksymbolet (WSI) ved siden av hverandre. ”Driving Safety Indicator” er patentert og er standardutstyr på alle Nokians dekk. Prosenttallet i midten av dekket viser gjenstående mønsterdybde på dekket. Tallene slites bort etter hvert som dekket slites ned.

Nye Nokian Hakkapeliitta LT2 AT35 – stabilitet og styrke til ekstrem bruk

Størrelse: 315/70 R17

Stødig spesialdekk for vinterføre, laget for røff bruk på tunge, firehjulsdrevne SUVer. Dekket kombinerer godt veigrep med eksepsjonell slitestyrke, stabile og presise kjøreegenskaper – også under de aller vanskeligste forhold.

Innovasjoner:

Air Claw Technology. Godt veigrep og høy kjørekomfort.
Seipaktivatorer. Bedre grep på is og snø under ekstreme forhold.
Slitebeskyttelse. Mindre skader på sideveggene.

Foto: www.nokiantyres.com/HakkapeliittaLT2_ArcticTrucks

Produktinfo: https://www.nokiantyres.no/vinterdekk/nokian-hakkapeliitta-lt2/

Les mer:

På toppen av vinterdekktesting: Ivalo testsenter – White Hell:
https://www.youtube.com/watch?v=f4TSgk_1TQU

Verdens første vinterdekk med utfellbare pigger
https://www.nokiantyres.no/bedriften/nyhetsartikkel/verdens-frste-piggfriksjonsdekk-piggdekket-som-ogsa-er-piggfritt/

Nokian Hakkapeliitta 8: Verdensrekord for raskeste bil på is, 335 713 km/t: 
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/utviklingsarbeid/fastest-on-ice/verdensrekord-for-kjoring-pa-is-2013/

Mer informasjon:

Nokian Tyres plc Business Manager, Petri J. Niemi, tlf. +358 10 401 7646 petrij.niemi(at)nokiantyres.com

Arctic Trucks Daglig leder, Ørn Thomsen, tlf. +47 97 51 97 51 orn(at)arctictrucks.no