FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
ty. desember 18 06:24 2012 i kategori Selskapsnyheter

Sverige går foran på vinter-sikkerhet for tunge kjøretøy



- Kravet om vinterdekk på tunge kjøretøy øker trafikksikkerheten og fremkommeligheten på vinterføre betydelig, etter som loven også gjelder utenlandsk registrerte kjøretøy som er overrepresentert i alle ulykker på glatt føre vinterstid, sier Pontus Stenberg, direktør i Nokian Truck Tyres, i en kommentar til den nye svenske loven som skal tre i kraft 1. januar 2013.

Det var i forrige uke den svenske regjeringen vedtok loven om krav til vinterdekk for tunge kjøretøy med ikrafttreden 1. januar 2013. Dette innebærer at alle tunge kjøretøy skal ha vinterdekk – eller likeverdig utrustning - på drivaksler i perioden med vinterføre, 1. desember – 31. mars. Nokian Tyres ønsker nå at også Norge og Finland skal følge Sveriges eksempel. I Norge er nå et tilsvarende forslag ute til høring med høringsfrist 19. desember 2012.

- Det er en god og modig beslutning Sverige har tatt. Den viser at Sverige tar trafikksikkerheten på alvor, og det er veldig bra at loven også gjelder for alle utenlandsk registrerte kjøretøy som trafikkerer svenske veier.

Vi har lenge ønsket at også Finland og Norge skulle innføre samme slags lov. Det eneste kravet som stilles i Finland, er at tunge kjøretøy skal ha dekk med minst 1,6 millimeters mønsterdybde. I Norge er for tiden tilsvarende krav til mønsterdybde 3 millimeter, mens kravet i Sverige er 5 millimeter mønsterdybde. Jeg håper at også vi i Finland, og i Norge, får strengere krav til dekk på tunge kjøretøy vinterstid, sier Pontus Stenberg.

Utenlandsk registrerte lastebiler det største problemet



Også i Sverige er utenlandsk registrerte lastebiler det største problemet om vinteren. Det har blitt stadig flere slike på svenske veier, og mange av dem har slitte dekk. Resultatet blir at de havner i grøfta og blir stående fast i glatte bakker, slik det alt for ofte skjer også i Norge. Dette skaper lange køer og problemer for andre trafikanter.

Undersøkelser som er gjort av Trafikverket og Transportstyrelsen i Sverige, viser at 95 prosent av de tunge kjøretøyene innenlands har god mønsterdybde på drivhjulsdekkene. Når det gjelder utenlandske kjøretøy i utforkjøringer hadde nesten halvparten av dem dårlige dekk.

De fleste svenske transportbedrifter monterer – som sine norske kolleger – nye dekk på sine kjøretøy om høsten, like før vinteren setter inn, for å ha best mulig veigrep når det glatte føret kommer.

Viktig med gode dekk både på trekkvogn og tilhenger



- Også tilhengeren må ha gode dekk om vinteren. Det mest vanlige er at bare trekkbilen får nye eller regummierte dekk om høsten. For å ha sikkert vintergrep er det viktig å velge riktig type vinterdekk med åpent mønster og M+S merking. Kjøreegenskapene på lastebil med tilhenger som har gode dekk for vinterforhold er vesentlig bedre enn for en kjøretøykombinasjon med slitte dekk. Bremsestrekningen blir betydelig kortere, akselerasjon går raskere og det er lettere å kontrollere kjøretøyet, sier Stenberg.

En vintertest for tunge kjøretøy, som Nokian Tyres arrangerte i Ivalo i Finland i mars, viste tydelig hvor viktig det er at både trekkbil og tilhenger har gode dekk på vinterføre. Ved ABS-bremsing på is og hardpakket snø fra 70 km/t hadde kjøretøyet med slitte dekk gjennomsnittlig 30 prosent lengre bremsestrekning enn trekkbil og tilhenger med nye Nokian Hakkapeliitta dekk. Når lastebilen med gode dekk hadde stanset helt, hadde lastebilen med slitte dekk fremdeles en hastighet på 35 km/t.

- Alle våre vinterdrivhjulsdekk og Nokian Noktop regummieringsmateriale oppfyller de kravene som den nye svenske lovgivningen stiller. Nokian Tyres har lang erfaring med utvikling av vinterdekk for tunge kjøretøy. Allerede i 1934 lanserte Nokian Tyres verdens første vinterdekk for tunge kjøretøy, sier Pontus Stenberg.

Les mer:
Vintertest av lastebildekk i Ivalo: Sikker vinterkjøring krever gode vinterdekk på alle hjul
https://www.nokiantyres.no/bedriften/nyhetsartikkel/vintertest-av-lastebildekk-i-ivalo-sikker-vinterkjring-krever-gode-vinterdekk-pa-alle-hjul/=

Se video om vinterdekk for tunge kjøretøy
http://youtu.be/ewoFrzlnWr4

Nokian lastebildekk: Sikkerhet og økonomi



Nokian Tyres lastebil- og bussdekk utvikles for krevende yrkesbruk under varierte forhold. I Nokian Tyres eget testsenter i Ivalo og i Nokia testes kjøring under vanskelige forhold året rundt. Dessuten videreutvikles dekkene gjennom tusentalls mil testkjøring i praktisk drift i forskjellige brukermiljøer og på forskjellig føre. Nokian Tyres har nært samarbeide med transportbedrifter, og yrkessjåfører gir verdifulle tilbakemeldinger som støtte for utviklingsarbeidet. Hensikten med de varierte testene er å få frem produkter som er markedets sikreste og mest økonomiske dekk. Nokian Tyres har lang erfaring med utvikling av vinterdekk for tunge kjøretøy. Allerede i 1934 lanserte Nokian Tyres verdens første vinterdekk for tunge biler.

Mer informasjon:
Direktør Pontus Stenberg, Nokian Truck Tyres, tlf. +358 10 401 7232, pontus.stenberg(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no/lastebiler-og-busser

http://www.facebook.com/nokiantyresnorge
www.youtube.com/NokianTyresCom