on. januar 26 12:00 2022 i kategorier Produkt pressemeldinger, Selskapsnyheter

Ulastelig grep, komfort og miljøvennlighet: Nye NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 er ren sikkerhet

Nye Hakkapeliitta R5 for personbiler og Hakkapeliitta R5 SUV for SUV-er og crossovere, er laget for å gi kompromissløs sikkerhet og smarte kjøreegenskaper hele vinteren. Den nye Hakkapeliitta R5-serien gir deg den reneste formen for sikkerhet takket være sin innovative kombinasjon av vintergrep, lavt støynivå og kjørekomfort. Et nytt tilskudd til denne produktfamilien er Hakkapeliitta R5 EV, en versjon utviklet for el- og hybridbiler. 

 

Nokian Tyres lanserer sitt nye flaggskip innen nordiske piggfrie vinterdekk. Nye Hakkapeliitta R5, som er designet for personbiler og SUV-er, gir deg uovertruffent grep på is, høy komfort og en miljøvennlig profil spesielt utviklet for den nordiske vinteren. De utmerkede vinteregenskapene til de nye produktene er et direkte resultat av den nye mønsterdesignen, innovasjoner som nye grepspartikler, hard testing og omfattende forsknings- og utviklingsarbeid. 

– Vår oppgave er å holde deg trygg og sørge for at du får en forutsigbar reise på hvilket vinterføre som helst. For mens værforholdene kan være uforutsigbare og farlige, bør ikke dekkene være det. Vi har som utviklingsfilosofi at vi skal ha kontinuerlige forbedringer fra den ene generasjonen til den andre. Med nye Hakkapeliitta R5 har vi fokusert spesielt på vintergrep og kontrollerte kjøreegenskaper, i tillegg til økt kjørekomfort og redusert miljøpåvirkning. Dette har resultert i ren kjøreglede, sier Olli Seppälä, forsknings- og utviklingssjef hos Nokian Tyres.

Den nye Hakkapeliitta R5-serien består av flere enn 160 produkter. Hakkapeliitta R5 dekker fra 14 til 22 tommer og fås i hastighetskategoriene Q (160 km/h), R (170 km/h) og T (190 km/h). De fleste av produktene er merket med XL for den høyest mulige lastekapasiteten i denne størrelsen. Serien vil bli tilgjengelig for forbrukere høsten 2022. De viktigste markedene er de nordiske landene, Russland og Nord-Amerika.  

Nye Hakkapeliitta R5 er utviklet av Nokian Tyres, verdens nordligste dekkprodusent og oppfinneren av vinterdekket. Nokian Tyres er verdensledende på sikkerhet og miljøvennlighet og jobber kontinuerlig med dette ved å tilby trygg, smart og bærekraftig mobilitet. 

Grep 

Et av de største sprangene innen sikkerhet har man oppnådd ved å fornye banemønsteret. Det nye Double Block Grip-mønsteret gir utmerket grep og kjøreegenskaper, og dette kan man se spesielt på skulderområdet til dekket. Den stive raden av mønsterblokker går fra midten og deler seg i to ut mot skulderområdet. Sammenlignet med forgjengeren, NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R3, har nye Hakkapeliitta R5 hele 40 % flere mønsterblokker på skulderen og mellomområdet. Denne økningen betyr at det er 4 % mer gummi i kontaktflaten mellom dekket og veien, noe som resulterer i bedre grep på glatte veier. 

Klassens beste ytelse på is garanteres av de unike Arctic Grip-krystallene. De mikroskopiske krystallene er blandet inn i gummiblandingen og fungerer som integrerte pigger ved at de skaper skarpe og sterke gripekanter i gummien. Etter hvert som dekket slites, kommer krystallene frem og gir deg grepet du trenger. 

– Forgjengeren, som allerede har vunnet en rekke tester, har lagt listen høyt, men nye Hakkapeliitta R5 setter en ny standard for ytelse.  

Det nye banemønsteret har, sammen med fantastiske innovasjoner som Arctic Grip-krystaller og Double Block Grip-mønster, gjort oss i stand til å øke sikkerheten og komforten på vinterføre dramatisk – som er de mest verdsatte egenskapene til et piggfritt vinterdekk. For føreren betyr dette balanserte og forutsigbare kjøreegenskaper samt lavere energikostnader, da rullemotstanden er redusert for å gi enda mer bærekraftig kjøring, sier Olli Seppälä, forsknings- og utviklingssjef hos Nokian Tyres.  

Man kan tydelig merke det kompromissløse utviklingsarbeidet i den generelle vinterytelsen. Sammenlignet med Hakkapeliitta R3 har ytelsen på is og snø økt med opptil 4 %. Bremselengden på is er for eksempel opptil 5,6 meter kortere sammenlignet med forgjengeren ved bremsing fra hastigheter på 0–80 km/h. Nye Hakkapeliitta R5 har også 10 % flere seiper. De tette, dataoptimaliserte seipene virker optimalt på is, snø og bare veier. Disse dyptgående seipene sørger for å gi deg sikkert grep også etter hvert som dekket slites ned. De selvlåsende 3D-seipene presser mønsterblokkene sammen i kontaktflaten, noe som gir bedre grep i svinger og unnamanøver.

Nye Hakkapeliitta R5 er utviklet for alle nordiske vinterforhold og gir deg forutsigbar ytelse på bare, våte, isete og snødekte veier. Slapseføre er noe av det mest krevende man kan komme ut for, spesielt når den legger seg mellom filene på en travel motorvei. Hovedsporene i dekkbanen er utformet for å hindre farlig slapsplaning ved at de effektivt evakuerer vann og slaps mellom dekket og veien. Sporene går fra midten av dekket og ut mot skulderområdet, noe som gjør at vannet uhindret presses ut fra kontaktflaten, noe som sikrer et stabilt og pålitelig grep på slapsete og våte veier. 

Komfort 

Dekkstøy kan påvirke kjørekomforten betraktelig. Lavere støynivåer kan gjøre reisen mer komfortabel og mindre utmattende for føreren. De forbedrede komfortegenskapene til Hakkapeliitta R5 har man oppnådd ved å eliminere de mest forstyrrende støytoppene som det menneskelige øret kan oppfatte fra innsiden av bilen. Denne selektive elimineringen gir mindre innvendig støy og økt kjørekomfort. 

Den nye Silent Touch-mønsterdesignen gir komfortabel kjøring takket være den nye mønsterblokkfordelingen. Antallet blokker er økt, men de individuelle blokkene og sporene er mindre. Kombinert med de balanserte mønsterblokkene gir Silent Touch-designen stabile og myke kjøreegenskaper samt behagelige støynivåer. 

Miljøvennlig 

Lettere rulling sparer drivstoff og forlenger rekkevidden til elbiler. Takket være det lettrullende mønsterdesignet og den nye Green Trace-gummiblandingen er rullemotstanden til Hakkapeliitta R5 forbedret ytterligere. Hakkapeliitta R5 har opptil 4,4 % lavere rullemotstand enn forgjengeren og opptil 15,5 % bedre rullemotstand sammenlignet med gjennomsnittet for premiumdekkene til de største konkurrentene. *  Når det gjelder elbiler, kan dette gi en betydelig økning i rekkevidde. Sammenlignet med andre dekk i premiumsegmentet gir Hakkapeliitta R5 4,0 % lengre rekkevidde. Dette kan bety opptil 230 km lengre kjørelengde i løpet av en vinter. **

– Når man skal lage nye dekk, må hele produksjonsprosessen og livssyklusen til produktet ta hensyn til miljøfaktorene. Hakkapeliitta R5 er helt fra materialutvelgelsen designet til å etterlate et mindre karbonavtrykk. Den nye og miljøvennlige Green Trace-gummiblandingen gir trygg og grønn kjøring takket være ingredienser som naturgummi, resirkulert stål, vegetabilske oljer og furuharpiks. Vi er stolte over å si at en tredel av den nye gummiblandingen består av fornybare og resirkulerte materialer. Nye Hakkapeliitta R5 er holdbart, bærekraftig og slitesterkt, samtidig som det er verdens mest energieffektive vinterdekk, sier Katriina Markkula, utviklingssjef hos Nokian Tyres.

Energieffektivitet – i tall 

Bruk av vinterdekk med lav rullemotstand bidrar til redusert energiforbruk. Biler som kjører med Hakkapeliitta R5, bruker 2,8 % mindre drivstoff enn biler som kjører med lignende premium-vinterdekk. I Finland kan for eksempel en fører i gjennomsnitt spare opptil 48 liter med drivstoff, noe som reduserer CO2-utslippet med ca. 140 kg over fire år, som er den estimerte levetiden til et vinterdekk. Indikative beregninger viser at elbiler som bruker Hakkapeliitta R5, kan spare 170 kWh i løpet av den estimerte levetiden på fire år.  

Dekk med lav rullemotstand har også en positiv innvirkning på samfunnet. Hvis for eksempel alle personbilene som kjører med premium-dekk i Finland, Sverige og Norge brukte Hakkapeliitta R5 gjennom produktets levetid, ville de estimerte drivstoffbesparelsene ha vært 340 millioner liter, som tilsvarer rundt 10 000 tankbiler, og CO2-utslippene ville ha gått ned med anslagsvis 900 000 tonn. Denne reduksjonen i CO2-utslippene ville ha gitt en samfunnsgevinst på ca. 54 millioner euro, basert på den sosiale kostnaden av karbon. ** 

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 – Ren sikkerhet
 

  • Førsteklasses vintergrep og balanserte kjøreegenskaper
  • Utmerket kjørekomfort og støynivå
  • Miljøvennlig mobilitet med drivstoffbesparelser

 Hakkapeliitta R5 SUV – Kontroll

Nye Hakkapeliitta R5 SUV er utviklet for å tilfredsstille behovene til store og kraftige SUV-modeller og crossovere. Nokian Hakkapeliitta R5 SUV er utstyrt med de samme sikkerhetsegenskapene og den samme moderne teknologien som personbilmodellen, og gir optimal stabilitet, holdbarhet og slitestyrke samtidig som den høye belastningen på hjulene håndteres presist og pålitelig. 

Den SUV-tilpassede banesammensetningen gir bedre stabilitet og holdbarhet. Den stive SUV-gummiblandingen fungerer innenfor et stort temperaturområde, noe som gir utmerket slitestyrke, sikkert grep og stabile kjøreegenskaper. Hakkapeliitta R5 SUV har en sterk stamme som forbedrer stabiliteten og holdbarheten ytterligere. 

Vinteren gir førerne en rekke utfordringer, fra snø- og isdekte veier til telehiv som lager store sprekker og hull i asfalten. Som på alle sine SUV-produkter bruker Nokian Tyres sin nyskapende teknologi med aramidforsterkede sidevegger også i Hakkapeliitta R5 SUV. 

Aramid Sidewall-teknologien gir holdbarhet og beskyttelse under krevende kjøreforhold. De sterke, syntetiske aramidfiberene som brukes i sammensetningen, forsterker sideveggene og gjør dekket mer bestandig mot slag og kutt som ellers lett ville ha skadet dekket. Tilfeldige dekkskader kan gi store kostnader, men sidevegger med aramid kan hindre at skaden oppstår i det hele tatt. 

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 SUV – Ren sikkerhet og kontroll 

  • Førsteklasses vintergrep og balanserte kjøreegenskaper
  • Økt stabilitet og utmerket kjørekomfort
  • Miljøvennlig mobilitet med drivstoffbesparelser 
  • Aramidforsterkede sidevegger for holdbarhet og beskyttelse

 

Hakkapeliitta R5 EV – Stillhet 

Når du skal velge dekk for en el- eller hybridbil, er de mest verdsatte egenskapene sikkerhet, stabilitet, lav rullemotstand og lave støynivåer. Et nytt tilskudd til Hakkapeliitta R5-serien er Hakkapeliitta R5 EV. Hakkapeliitta R5 EV er designet og utviklet med miljøvennlig teknologi og gir el- og hybridbiler maksimal sikkerhet, komfort og økt rekkevidde. 

– Elbiler er mer stillegående enn tradisjonelle biler, noe som gjør lav dekkstøy til et spørsmål om komfort. Da vi utviklet nye Hakkapeliitta R5 tok vi enorme skritt fremover med tanke på støysvake kjøreegenskaper. Dette er viktig, da vi vil at førerne skal oppleve stillhet i bilen og holde støyforurensningen i omgivelsene på et minimum. Nye Hakkapeliitta R5 EV er en perfekt match for en moderne elbil, sier Hannu Onnela, senioringeniør hos Nokian Tyres. 

Den eneste støyen elbiler vanligvis genererer, kommer fra vindmotstanden eller dekkene. Da Nokian Tyres utviklet Hakkapeliitta R5 EV, fokuserte de spesielt på lydbølgeisolasjon. Selv om støynivåene allerede er lave på personbilmodellen, sørger SilentDrive™-teknologien for enda bedre kjørekomfort. De eksepsjonelt lave lydnivåene oppnås ved å legge til et lag med akustisk skum på innsiden av dekket. Alle størrelser av Hakkapeliitta R5 EV leveres med SilentDrive™-teknologi. 

Elbiler er vanligvis kraftigere og tyngre enn biler med forbrenningsmotorer. Dette stiller spesielle krav til dekkene. For å dekke dette behovet er Hakkapeliitta R5 EV utviklet med en sterkere struktur og forsterket mønsterprofil med en ekstra mengde gummi. Den sterke strukturen gir utmerket stabilitet, mens slitebanen er designet for å tåle høyt dreiemoment og høye hjulbelastninger.

Lavere rullemotstand gir bilen enda større rekkevidde. For å redusere rullemotstanden enda mer, er Green Trace-gummiblandingen spesielt optimalisert for bruk på elbiler. Dekkets aerodynamiske sideveggdesign reduserer luftmotstanden, da alle bokstaver og tall er integrert. 

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 EV – Ren sikkerhet og stillhet 

  • Førsteklasses vintergrep og balanserte kjøreegenskaper
  • Miljøvennlig mobilitet og økt rekkevidde 
  • Ultralave lydnivåer med SilentDrive™-teknologi

 

Ekstrem testing

Når man skal utvikle verdens beste vinterdekk, tar det mer enn fire år med forskning og utvikling – med utallige kilometere med testing under reelle kjøreforhold. Arbeidet med å utvikle banemønstre, strukturer og gummiblandinger til nye Hakkapeliitta R5 krevde tusenvis av timer med datamodellering, laboratoriesammenligninger og autentisk testing under ulike forhold, spesielt ved Nokian Tyres’ eget testsenter «White hell» i Lappland helt nord i Finland. Hakkapeliitta R5 representerer den skandinaviske premium-kvaliteten og kompetansen Nokian Tyres er kjent for. 

Slitasjeindikator – for sikkerhets skyld 

Den patenterte Winter Safety-indikatoren (WSI) i mønsteret øker sikkerheten ytterligere. Kombinert med et snøfnuggsymbol viser indikatoren den gjenværende mønsterdybden i millimeter. Snøfnuggsymbolet er synlig til det er igjen fire millimeter av mønsterdybden. Når snøfnuggsymbolet er nedslitt, anbefaler Nokian Tyres at du kjøper nye vinterdekk for å sikre tilstrekkelig sikkerhet. Alle produktene i Hakkapeliitta R5-serien leveres med EU-merking for grep på snø og is, som angir dekkets egnethet for nordiske vinterforhold. 

Viktigste innovasjoner: 

Double Block Grip. Utmerket grep og kjøreegenskaper. Den nye doble blokkstrukturen sikrer optimalt grep på glatt vinterføre. 

Arctic Grip-krystaller. Optimalt grep på is. Tredjegenerasjons mikroskopiske krystaller er blandet inn i banegummien. Disse krystallene fungerer som innebygde pigger, som skaper skarpe og sterke gripekanter i gummien. Etter hvert som dekket slites, kommer krystallene frem og gir deg grepet du trenger.   

Selvlåsende 3D-seiper. Presise og forutsigbare kjøreegenskaper. De selvlåsende 3D-seipene presser mønsterblokkene sammen i kontaktflaten, noe som gir bedre grep i svinger og unnamanøvere. 

Green Trace-gummiblanding. Tryggere og grønnere kjøring. Utmerket vintergrep i alle temperaturer, utmerket kjørelengde og lav rullemotstand. Den store mengden naturgummi holder sammensetningen fleksibel under alle forhold. Mer enn én tredel av materialene er fornybare og resirkulerte.

SilentDrive™-teknologi. Maksimal komfort. Man har oppnådd et eksepsjonelt lavt støynivå ved å legge et lag akustisk skum på innsiden av dekket. Det akustiske skummet absorberer resonans fra dekkets luftrom, noe som gir lavere støynivåer og økt kjørekomfort. Denne teknologien er brukt i Hakkapeliitta R5 EV-serien. 

Silent Touch-mønsterdesign. Komfortabel og behagelig kjøreopplevelse. Hakkapeliitta R5 har fått bedre komfortegenskaper ved at man har klart å eliminere de mest forstyrrende støytoppene. 

Aramid Sidewall-teknologi. Holdbarhet og beskyttelse i overraskende situasjoner. Sideveggsblandingen er eksepsjonelt holdbar og motstandsdyktig mot punktering, og inneholder ekstremt sterke aramidfibre. Dette materialet brukes i luftfarts- og forsvarsindustrien. Aramidfibrene styrker gummien i sideveggene, slik at den tåler støt utenfra og trykk mot hjulflensen.

Denne teknologien er brukt i Hakkapeliitta R5 SUV-serien.

 

* Differanse beregnet basert på drivstofforbruksresultater fra uavhengige tester i 2020–2021. Forholdet mellom drivstofforbruk og RRC ble estimert til 5,5. De viktigste konkurrentene inkluderte Continental VikingContact 7, Goodyear UltraGrip Ice 2, Michelin X-Ice Snow, Pirelli Ice Zero FR og Bridgestone Blizzak Ice. Kilde: Vurdering basert på KPMGs True Value-studie 12/2021.

** Beregninger er basert på drivstofforbruket og rullemotstanden til Hakkapeliitta R5 sammenlignet med drivstofforbruket og rullemotstanden til andre premium-vinterdekk. Viktige forutsetninger for beregningene er som følger: antall personbiler i Finland, Sverige og Norge Norway, årlig gjennomsnittlig kjørelengde og årlig gjennomsnittlig drivstofforbruk. Det estimeres at vinterdekk står for 45 % av kjørelengden. De sosiale kostnadene ved CO2-utslipp er beregnet med en antatt pris på 60 euro per tonn CO2-utslipp, som er i tråd med kostnaden som brukes av det finske trafikkverket, det norske Klima- og miljødepartementet og det amerikanske Environmental Protection Agency. År 2020 er ikke brukt i beregningen på grunn av COVID-19. Kilde: Vurdering basert på KPMGs True Value-studie 12/2021.


Last ned produktbilder og -videoer

Finn ut mer: 

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 SUV

NOKIAN TYRES Hakkapeliitta® R5 EV

Mer informasjon:

Nokian Tyres

Kjetil Røssel, Product and Marketing Manager, tlf. +47 911 55 274
kjetil.rossel@nokiantyres.com 

Twitter I YouTube I Facebook I LinkedIn I Instagram