on. april 9 11:23 2014 i kategori Selskapsnyheter

Visste du dette? Også sommerdekk utvikles for nordiske forhold

For mange bileiere er det en selvfølge å kjøpe vinterdekk for nordiske forhold. Heldigvis er det ikke mange som velger sentraleuropeiske piggfrie vinterdekk. Men visste du at det er like viktig å velge sommerdekk som er utviklet for våre skiftende norske sommerforhold?

Mange dekkprodusenter selger de samme sommerdekkene både på nordiske og sentraleuropeiske markeder. Mange dekk-kjøpere tror det ikke spiller noen rolle hvilken type sommerdekk man velger, men våre grove asfaltveier og varierende temperaturer stiller sine spesielle krav også til sommerdekk.

- I Norge bruker vi en annen type asfalt enn i Sentraleuropa. Også værforhold og hastigheter skiller seg fra sentraleuropeiske forhold. Derfor er det en meget god idé å velge sommerdekk som er utviklet for å møte våre spesielle norske forhold, sier produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk AS.

Våtgrep også når det er kjølig

På norske sommerveier skal sommerdekkene ha godt våtgrep. Det samme gjelder selvsagt også i Sentraleuropa, men forskjellen er den at her i Norge må dekkene gi sikkert grep også på kjøligere dager.

- Slitebanegummiblandingen i dekk som er utviklet for nordiske forhold gir sikkert grep også tidlig på våren og sent på høsten, når temperaturen kan krype ned mot nullpunktet, sier Fredrik Hauge.

Når man er ute for å kjøpe nye sommerdekk, bør man også ta en ekstra titt på dekkets mønster, fordi dette har stor betydning for vannplaningsegenskapene. Dekk for norske sommerforhold er utviklet spesielt for å ta opp og lede bort vann mellom dekk og vei, noe som reduserer risikoen for vannplaning.

Gode eksempler på sommerdekk som er utviklet for nordiske forhold, og som har hevdet seg meget godt i bilbladenes dekktester, er Nokian Hakka Blue, Nokian Hakka Green og Nokian Hakka Black.

Hakka Blue får spesielt mye ros for sine sikre kjøreegenskaper på vått underlag. Hakka Green er et ekstremt lettrullende dekk, noe som reduserer drivstofforbruket, og Hakka Black gir meget gode og sikre kjøreegenskaper også i høyere hastigheter.

Også SUV-dekkene Nokian Hakka SUV, Nokian Hakka Z SUV og Nokian Rotiiva er gode eksempler på dekk for nordiske forhold.

Dekk for nordiske forhold holder lenger

På grunn av en annen type gummiblanding, kan sentraleuropeiske sommerdekk slites litt raskere enn nordiske sommerdekk på norske veier.

- Våre tester viser at dekk utviklet for nordiske forhold har bedre slitestyrke. Dette er spesielt viktig om våren når asfalten er ekstra grov etter vinteren. Dekkslitasjen kan da være 4-5 ganger større enn midt på sommeren. Også derfor er det klokt å velge dekk som er utviklet for nordiske forhold.

Det er dessuten viktig å bytte om dekkene foran og bak midt i kjøresesongen, sier Hauge.

På dekk for nordiske forhold er både slitebanegummiblandingen og dekkets konstruksjon som helhet utviklet for de skiftende forholdene som er så vanlig på norske veier.

Eksempelvis inneholder asfalten i Sentraleuropa en annen type steinmateriale enn asfalten i Norge. Våre asfaltveier er ofte grove, noe som sliter mer på dekkene. Også teleskader er vanlig i Norge, noe som krever at dekkene bør være ekstra slitesterke.

Sentraleuropeiske dekk utviklet for høy fart

På sentraleuropeiske veier kan man kjøre betydelig fortere enn i Norge, noe det er tatt hensyn til i dekkonstruksjonen. På dekk i høyere hastighetsklasser er det kjøreegenskapene i høye hastigheter som er prioritert, noe som går på bekostning av komforten.

- I et høyhastighetsdekk er dekkets beltepakke og fotområde betydelig stivere, noe som betyr at dekkets dempingsegenskaper blir dårligere.

Ved kjøp av nye dekk er det bra å huske på at man alltid må gjøre mange kompromisser ved utvikling av dekk.

- Eksempelvis vil man i dekk for høye hastigheter konsentrere seg spesielt om presise kjøreegenskaper – men samtidig blir da både slitestyrke og rullemotstand dårligere. Økt rullemotstand betyr dessuten at drivstofforbruket øker, minner Fredrik Hauge om.

Ved kjøp av nye sommerdekk gir motorbladenes sommerdekktester og EUs dekkmerking bra informasjon om dekkegenskapene. EUs dekkmerking informerer om dekkets våtgrep, drivstoffeffektivitet og ekstern dekkstøy.

Mer informasjon:

Sommerdekkfamilien Nokian Hakka for skiftende nordiske forhold:
https://www.nokiantyres.no/dekk/personbiler/sommerdekk/

Bilder:

Nokian Hakka Green: www.nokiantyres.com/HakkaGreen

Nokian Hakka Blue: www.nokiantyres.com/HakkaBlue

Nokian Hakka Black: www.nokiantyres.com/HakkaBlack

Mer informasjon om Nokian Hakka Black:
https://www.nokiantyres.no/sommerdekk/nokian-hakka-black/

Mer informasjon om Nokian Hakka Blue:
https://www.nokiantyres.no/sommerdekk/nokian-hakka-blue/

Mer informasjon om Nokian Hakka Green:
https://www.nokiantyres.no/sommerdekk/nokian-hakka-green/ 

Videoer:

Nokian Hakka Green – Naturally Safe
http://youtu.be/wqebSYA0Dx0

Nokian Hakka Blue – Wet Performer
http://youtu.be/TcQpuiubS2Y

Nokian Hakka Black – cool performance for Northern European summer http://youtu.be/t9fZeEGmBdk

Mer informasjon:

Produktsjef Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS, tel. 64847700
fredrik.hauge(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no 

www.facebook.com/nokiantyresnorge | www.youtube.com/NokianTyresCom