Bytte av dekk

Sorter etter

46 artikler

Helårsdekk er laget for å brukes året rundt, og gir gode kjøreegenskaper samt god holdbarhet og håndtering ved ulike værforhold både om vinteren og sommeren. De er mest egnet for de sørlige delene av Sverige eller i Europa.

Vi anbefaler at du bytter alle fire dekk samtidig. I enkelte tilfeller går det bra å bytte dem parvis, dvs. at du bytter kun for- eller bakdekkene. For å ivareta sikkerheten og kjørekomforten når du kun bytter to dekk, må du imidlertid passe på at de nye dekkene er samme merke og modell som de gamle…

Sjekk alltid instruksjonsboken eller registreringsnummeret til kjøretøyet for å finne anbefalt dekkdimensjon. Når du velger vinterdekk, må du tenke over hvordan og hvor du kjører, hvor trygg du føler deg på vinterføre og hvilken kjøreopplevelse du har. Dette hjelper deg å fastslå om du trenger dekk …

Rullemotstand viser til den totale energien dekket bruker på å skaffe seg veigrep. Rullemotstanden påvirker drivstofforbruket, og dermed også CO2-utslippene. Rullemotstanden står for rundt 20 % av bilens drivstofforbruk. Dekk med lav rullemotstand forbruker mindre drivstoff.

Våtgrep er en viktig sikkerhetsfaktor – særlig for sommerdekk. Det sier noe om hvor god kontroll dekket har på en våt veibane. EUs dekkmerkingssystem angir bremselengden på våt asfalt ved 80 km/t.

EUs dekkmerkingssystem vil i fremtiden påvirke hvilke dekk forbrukerne velger. Gode verdier påvirker særlig kjøpet av sommerdekk. Når det gjelder vinterdekk, vil klassifiseringen imidlertid kunne være misvisende i enkelte tilfeller. De nye dekkmerkingene tar f.eks. ikke høyde for vinterforholdene so…

Ettersom sikkerheten kommer først, vil det være egenskapene på våt veibane og evnen til å unngå vannplaning. Lavt lydnivå er viktig for kjørekomforten. Lav rullemotstand reduserer drivstofforbruket og mengden skadelige miljøutslipp.

Alle bør stå fritt til å velge dekk ut fra hvor vante de er med å kjøre på vinterføre og hvilke forhold de kjører mest under. Ved raskt omskiftelige vinterforhold er piggdekk et tryggere valg, ettersom de takler bedre varierende veiunderlag. Ifølge tester i motortidsskrifter gir piggdekk bedre grep …

Gummimassen inneholder sot som forsterkningsmiddel. Sotpartiklene er så små at hele gummimassen blir svart. I fremtiden kan det bli mulig å erstatte sot med et annet forsterkningsmiddel som er like sterkt som sot. Da kan det teoretisk bli mulig å produsere dekk i alle slags farger.

Nokian Tyres-produkter er merket slik at de skal være enkle å montere. Dekksiden er merket med "outside" og "inside". "Outside"-merkingen skal være på utsiden av bilen, og "inside" skal sitte inn mot bilen.

Av sikkerhetsmessige årsaker bør "bedre dekk" – de som er minst slitte – alltid installeres bak. Når du bruker bedre dekk bak, kan du enklere unngå overstyring eller at bakakselen mister kontakt med veien. I en alvorlig situasjon er overstyring farligere enn understyring.

Bruk av vinterdekk om sommeren er ikke å anbefale, og dette gjelder selv om dekkene er piggfrie. Vinterdekk har mykere gummiblanding og en annen slitebane enn sommerdekk. Dekk som er laget for vinterbruk, har ikke de funksjonene som skaper et sikkert sommerdekk. På en varm asfaltvei en sommerdag bli…

Velg vinterdekk ut fra hva du trenger. Tenk over hvor du kjører mest, om du trenger å kunne kjøre på allslags veiunderlag, hvor erfaren du er med vinterføre og hvor godt bilen takler vinterforhold. På islagte veier og ved varierende vinterforhold er piggdekk det beste alternativet. Nokian Tyres har …

Du kan få informasjon fra en rekke ulike kilder, innbefattet dekkprodusenter, Europakommisjonens nettsider (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) eller dekkforhandleren din.

Nokian Tyres er et sterkt, finsk foretak. Produktutvikling og -ledelse, salg og markedsføring er sentralisert i Nokia, der også hovedkontoret ligger. I hvert land finnes det kontorer som jobber med de lokale markedene.