Hva er helårsdekk?
Helårsdekk er laget for å brukes året rundt, og gir gode kjøreegenskaper samt god holdbarhet og håndtering ved ulike værforhold både om vinteren og sommeren. De er mest egnet for de sørlige delene av Sverige eller i Europa.
Sorter etter
46 artikler
Helårsdekk er laget for å brukes året rundt, og gir gode kjøreegenskaper samt god holdbarhet og håndtering ved ulike værforhold både om vinteren og sommeren. De er mest egnet for de sørlige delene av Sverige eller i Europa.
Vi anbefaler at du bytter alle fire dekk samtidig. I enkelte tilfeller går det bra å bytte dem parvis, dvs. at du bytter kun for- eller bakdekkene. For å ivareta sikkerheten og kjørekomforten når du kun bytter to dekk, må du imidlertid passe på at de nye dekkene er samme merke og modell som de gamle…
Sjekk alltid instruksjonsboken eller registreringsnummeret til kjøretøyet for å finne anbefalt dekkdimensjon. Når du velger vinterdekk, må du tenke over hvordan og hvor du kjører, hvor trygg du føler deg på vinterføre og hvilken kjøreopplevelse du har. Dette hjelper deg å fastslå om du trenger dekk …
Kundene kan rådføre seg med en dekkforhandler, besøke produsentens hjemmeside og undersøke ulike dekktester.
Rullemotstand viser til den totale energien dekket bruker på å skaffe seg veigrep. Rullemotstanden påvirker drivstofforbruket, og dermed også CO2-utslippene. Rullemotstanden står for rundt 20 % av bilens drivstofforbruk. Dekk med lav rullemotstand forbruker mindre drivstoff.
Våtgrep er en viktig sikkerhetsfaktor – særlig for sommerdekk. Det sier noe om hvor god kontroll dekket har på en våt veibane. EUs dekkmerkingssystem angir bremselengden på våt asfalt ved 80 km/t.
De nye dekktestene defineres nøyaktig av de respektive testerne. Hver dekkprodusent har ansvar for å vurdere og klassifisere selve dekket. Vurderingen gjøres ut fra veldefinerte testmetoder som De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa (UNECE) har godkjent.
Det finnes også en rekke andre faktorer som må tas høyde for når dekkytelsen skal vurderes. For eksempel egenskaper på vått og tørt underlag, holdbarhet på is, håndtering av vannplaning og sliteevne.
Våtgrep beskriver håndteringen av vått underlag. Våtgrep innebærer i praksis kortere bremselengde på vått underlag, bedre kjøreegenskaper eller mer kontrollerte kjøreegenskaper i regnvær.
Merkingssystemet omfatter ikke piggdekk, kun piggfrie vinterdekk. Bruk derfor ikke dekkmerkingen som eneste sammenligningsgrunnlag når du velger vinterdekk. Sjekk objektive sammenligningstester og be om hjelp fra en godkjent dekkforhandler.
Veiunderlaget har alltid mye å si for støymengden som bilen genererer. Desibelverdien er ikke et nøyaktig mål på lydnivået. Alle dekk lager f.eks. mye støy når de brukes på grov asfalt om våren.
EUs dekkmerkingssystem vil i fremtiden påvirke hvilke dekk forbrukerne velger. Gode verdier påvirker særlig kjøpet av sommerdekk. Når det gjelder vinterdekk, vil klassifiseringen imidlertid kunne være misvisende i enkelte tilfeller. De nye dekkmerkingene tar f.eks. ikke høyde for vinterforholdene so…
EUs dekkmerkingssystem er laget for å hjelpe forbrukerne å velge riktig dekk. Merkingssystemet oppmuntrer til bruk av mer drivstoffeffektive, sikrere og mindre utviklede dekk.
EUs dekkmerkingssystem forenkler valget av nye dekk i EU. Målet for merkingen er å fremme dekk som har høyere kvalitet og dermed er tryggere å kjøre med.
Systemet omfatter ikke piggdekk, regummierte dekk, reservedekk eller dekk til racer-/veteranbiler.
Klassifisering og verdier er tilgjengelig på hjemmesidene og i brosjyrene til dekkprodusentene. Produsentene plikter å merke dekkene enten med en etikett på slitebanen eller en påtrykt, tydelig merking.
Rullemotstanden påvirker drivstofforbruket og har dermed direkte konsekvenser for miljøet. Våtgrepet er viktig for sikkerheten, og sier noe om hvordan bremsene presterer på vått underlag.
De definitivt viktigste faktorene for sikkerhet og økonomisk kjøring er kjørestilen og riktig lufttrykk.
Hvis du er mest opptatt av dekklyden, bør du velge et friksjonsdekk som er stillegående på bare veier. De nye piggfrie vinterdekkene er også svært stille og subtile av seg.
Dekkene er først og fremst laget for vinterbruk. Friksjonsegenskapene er ikke like gode som hos sommerdekk.
Hvis du kjører tidlig om morgenen før brøytebilen har rukket å rydde unna snøen, eller hvis du ferdes på islagte veier, er piggdekk uslåelige.
Friksjonsdekk øker fleksibiliteten ved dekkskift. Du kan kjøre med disse dekkene om våren og langt ut på høsten, før vinteren setter inn for fullt.
Har du en ny og velutstyrt bil med stabilitetsregulering og ABS-bremser? Hvis du kjører forsiktig og i tråd med føre var-prinsippet, kan du takle vinteren uten pigger.
Ettersom sikkerheten kommer først, vil det være egenskapene på våt veibane og evnen til å unngå vannplaning. Lavt lydnivå er viktig for kjørekomforten. Lav rullemotstand reduserer drivstofforbruket og mengden skadelige miljøutslipp.
Som oftest, ja. I uavhengige dekktester får et anerkjent dekkmerke nesten alltid bedre karakterer enn et billigere dekk fra samme produsent eller et billig importdekk.
Alle bør stå fritt til å velge dekk ut fra hvor vante de er med å kjøre på vinterføre og hvilke forhold de kjører mest under. Ved raskt omskiftelige vinterforhold er piggdekk et tryggere valg, ettersom de takler bedre varierende veiunderlag. Ifølge tester i motortidsskrifter gir piggdekk bedre grep …
Rent teknisk kan Flat Run monteres på hvilken som helst bil. Vi anbefaler imidlertid at denne typen dekk bare brukes på biler som er utviklet for slike dekk. Dessuten anbefaler vi at et TPMS-system som overvåker lufttrykket brukes sammen med Flat Run dekk.
Gummimassen inneholder sot som forsterkningsmiddel. Sotpartiklene er så små at hele gummimassen blir svart. I fremtiden kan det bli mulig å erstatte sot med et annet forsterkningsmiddel som er like sterkt som sot. Da kan det teoretisk bli mulig å produsere dekk i alle slags farger.
Hvis du bor i Sør-Sverige eller i en storby der det er forbudt å bruke piggdekk på enkelte veier, kan det være en god idé å kjøre piggfritt.
Nokian Tyres-produkter er merket slik at de skal være enkle å montere. Dekksiden er merket med "outside" og "inside". "Outside"-merkingen skal være på utsiden av bilen, og "inside" skal sitte inn mot bilen.
På snødekte veier har piggdekk og piggfrie dekk omtrent samme grep. Ved omskiftelig vær og på islagte eller våte veier er imidlertid piggdekk bedre.
Av sikkerhetsmessige årsaker bør "bedre dekk" – de som er minst slitte – alltid installeres bak. Når du bruker bedre dekk bak, kan du enklere unngå overstyring eller at bakakselen mister kontakt med veien. I en alvorlig situasjon er overstyring farligere enn understyring.
Ja, Flat Run-dekk har større rullemotstand enn vanlige dekk.
Hvis et Flat Run-dekk har blitt kjørt tomt (også hvis det bare er snakk om en kort strekning), anbefaler vi at det byttes ut med et helt nytt dekk.
Gamle dekk skal ikke kastes som avfall. De skal leveres inn til en gjenvinningsstasjon.
De fleste dekkverksteder monterer Flat Run dekk. Nullstilling av overvåkingssystemet for lufttrykk skal derimot gjøres hos bilforhandleren.
De nordiske vinterdekkene har bedre grep på snø og is enn dekkene som er tilpasset for Sentral-Europa.
Bruk av vinterdekk om sommeren er ikke å anbefale, og dette gjelder selv om dekkene er piggfrie. Vinterdekk har mykere gummiblanding og en annen slitebane enn sommerdekk. Dekk som er laget for vinterbruk, har ikke de funksjonene som skaper et sikkert sommerdekk. På en varm asfaltvei en sommerdag bli…
Velg vinterdekk ut fra hva du trenger. Tenk over hvor du kjører mest, om du trenger å kunne kjøre på allslags veiunderlag, hvor erfaren du er med vinterføre og hvor godt bilen takler vinterforhold. På islagte veier og ved varierende vinterforhold er piggdekk det beste alternativet. Nokian Tyres har …
Moderne dekk og biler hjelper deg som sjåfør i vanskelige situasjoner, og kan sågar trå reddende til hvis du gjør en feil. Veigrepet er imidlertid fortsatt mye bedre med piggdekk.
Du kan få informasjon fra en rekke ulike kilder, innbefattet dekkprodusenter, Europakommisjonens nettsider (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) eller dekkforhandleren din.
Nokian Tyres Flat Run-dekk kan kjøres uten luft i 48 km hvis bilen er fullastet, og i 160 km hvis det bare er du som er i bilen.
Produksjonslandet er angitt tydelig på dekket. Samme dekk kan bli produsert i flere land. Opprinnelseslandet har imidlertid ingenting å si for kvaliteten og sikkerheten til Nokian Tyres Hakkapeliitta- og Nokian Tyres Hakka-dekkene.
Nokian Tyres er et sterkt, finsk foretak. Produktutvikling og -ledelse, salg og markedsføring er sentralisert i Nokia, der også hovedkontoret ligger. I hvert land finnes det kontorer som jobber med de lokale markedene.
Nokian Tyres Flat Run dekk kan monteres på vanlige felger. Produkter fra mange andre produsenter krever spesialfelger.
Nokian Tyres bruker ingen SVHC-klassifiserte (substances of very high concern) råvarer i sin produksjon. Råvarene som dekkene lages av, omfatter rågummi, syntetisk gummi, forsterkende ingredienser som cordtråder, sot og diverse kjemikalier.