TPMS er dekktrykkovervåkingssystemet. Hensikten med dekktrykkovervåkingssystemet er å varsle deg hvis lufttrykket i ett eller flere dekk er så lavt at det kan føre til utrygge kjøreforhold. Ved for lavt dekktrykk vil et symbol i form av et gult dekktverrsnitt med utropstegn begynne å lyse på instrum…
Les artikkel
Riktig oppbevaring gjør at dekkene holder lenger. Oppbevar dekkene på et tørt, mørkt og kjølig sted der temperaturen ligger på 0–15 grader. Ved for varm oppbevaring vil gummien tørke ut, og det kan oppstå sprekkdannelse. Beskytt dekkene mot regn, kondens, kraftig lys, elektriske gnister, olje og smu…
Les artikkel
Nokian Tyres har prøvekjørt vinterdekkene (M+S) med anbefalt lufttrykk for de vanligste bilmerkene. Det anbefalte lufttrykket kan være høyere enn bilprodusentens anbefalte lufttrykk, for vinterdekk er annerledes konstruert. Hvis anbefalt lufttrykk for vinterdekk ikke er angitt, anbefaler vi 0,2 bar …
Les artikkel
Det er et system som varsler føreren hvis trykket i et dekk er under 1,5 bar eller mer enn 20 % under standardverdien. Dette gjør det mulig for føreren å stoppe i tide før det oppstår fare. Systemet forkortes TPMS og består av sensorer som er plassert på dekkene og kommuniserer med bilen.
Les artikkel
Feil lufttrykk kan få alvorlige konsekvenser. I tillegg til å forlenge bremselengden, vil et for lavt lufttrykk øke risikoen for vannplaning og gjøre bilen vanskeligere å manøvrere. Studier viser at hvis trykket i ett fordekk er 1 bar lavere enn det som er anbefalt, øker bremselengden med ca. 8 mete…
Les artikkel
DSI (indikator for kjøresikkerhet) angir gjenværende slitedybde i millimeter. Den hjelper deg å fastslå når det er på tide å kjøpe nytt dekk. I tillegg gjør den det enklere for deg å forlenge dekkenes kjørelengde ved at du kan rotere på dekkene for å utligne forskjellene i slitebaneslitasje.
Les artikkel
Rent teknisk kan Flat Run monteres på hvilken som helst bil. Vi anbefaler imidlertid at denne typen dekk bare brukes på biler som er utviklet for slike dekk. Dessuten anbefaler vi at et TPMS-system som overvåker lufttrykket brukes sammen med Flat Run dekk.
Les artikkel
Det er ikke mulig å sette inn nye pigger, da disse ikke vil feste seg i de modifiserte hullene.
Les artikkel
Vi anbefaler at du vasker dekkene med et mildt rengjøringsmiddel som f.eks. en bilsjampo.
Les artikkel
Det er vanlig at dekk slites mer på skuldrene enn i midten. Den beste måten å forlenge kjørelengden på, er å rotere dekkene for hver 800 mil du kjører.
Les artikkel
Rullemotstanden har blitt forbedret betraktelig. Dekkene inneholder også mer intelligent teknologi. Det kan utgjøre en fastere del av bilens plattform og oppheng. I løpet av noen tiår vil dekkoljebaserte råvarer bli byttet ut med naturmaterialer.
Les artikkel
Utfør alltid en visuell sjekk av dekkene før du kjører, og inspiser dem nøye hver tredje uke. Slike hurtigsjekker hjelper deg å forbedre kjørekomforten, sikkerheten og dekklevetiden.
Les artikkel
Ja, Flat Run-dekk har større rullemotstand enn vanlige dekk.
Les artikkel
Hvis et Flat Run-dekk har blitt kjørt tomt (også hvis det bare er snakk om en kort strekning), anbefaler vi at det byttes ut med et helt nytt dekk.
Les artikkel
De fleste dekkverksteder monterer Flat Run dekk. Nullstilling av overvåkingssystemet for lufttrykk skal derimot gjøres hos bilforhandleren.
Les artikkel
Kontakt en dekkspesialist umiddelbart hvis du legger merke til ujevn dekkslitasje eller ytre skader som f.eks. punkteringer eller stikkskader.
Les artikkel
Nokian Tyres Flat Run-dekk kan kjøres uten luft i 48 km hvis bilen er fullastet, og i 160 km hvis det bare er du som er i bilen.
Les artikkel
Nokian Tyres Flat Run dekk kan monteres på vanlige felger. Produkter fra mange andre produsenter krever spesialfelger.
Les artikkel
Trykket kan kontrolleres med en kompressor, som du finner på de fleste bensinstasjoner. Dette skal gjøres hver tredje uke. Vi anbefaler at du retter deg etter dekktrykket som bilprodusenten har angitt. Du finner informasjon om riktig lufttrykk på innsiden av tanklokket eller i instruksjonsboken som …
Les artikkel
Sommerdekk er utviklet for sommertemperaturer. Hvis sommerdekk må transporteres eller lagres under ekstremt lave temperaturer (under -30 ° C), må det tas spesielt hansyn til hvordan du behandler dem, da uforsiktig håndtering kan forårsake skader på dekket. Under transport må det tas spesielt hensyn,…
Les artikkel