Dekkprodusentene utvikler stadig nye piggdekk som genererer mindre gatestøv. Sommeren 2013 trådde det i kraft en ny piggdekklov i Sverige som krever at piggdekkene gir mindre veislitasje og dekklyd. Piggdekk som er produsert iht. den nye loven, gir rundt en fjerdedel mindre veislitasje (finske Autor…
Les artikkel
Faren er stor for at det ville blitt flere ulykker på vinterføre. En undersøkelse som Trafikverket utførte i 2010 (3), viser at piggdekk reduserer dødsulykkene med 42 % for biler uten ABS-bremser og antispinnsystem. Trafikverket anbefaler derfor bruk av piggdekk på slike biler. Med en større andel p…
Les artikkel
Premium sommer- og vinterdekk forbruker mindre drivstoff takket være den lavere rullemotstanden. En økonomisk kjørestil og godt dekkvedlikehold kan også bidra til drivstoffbesparelser. Ettersom dekk i gjennomsnitt brukes i 32 000–48 000 km, kan man spare opp imot 5000 SEK. Å kjøre rundt med for lavt…
Les artikkel
Den største risikoen og de farligste konsekvensene er knyttet til de små partiklene (PM2.5) – særlig i byområder der eksponeringen er størst. Disse fine partiklene skriver seg fra bl.a. langdistansetrafikk, eksosutslipp, vedfyring og industriutslipp. Dekk er ikke en partikkelkilde.
Les artikkel
Vinterdekkene har blitt betraktelig mer miljøvennlige de siste årene. Konstruksjonene, blandingene og piggteknologien har blitt videreutviklet for å skape vinterdekk som gir bedre grep, mindre veislitasje og lavere rullemotstand. I tillegg har man sluttet å bruke kreftfremkallende, høyaromatiske olj…
Les artikkel
Kjørestilen har store konsekvenser for miljøet. Hoveddelen av miljøpåvirkningen i dekkets livssyklus er knyttet til bruken av dekket, og avhenger først og fremst av kjøretøyets drivstofforbruk. Med en økonomisk kjørestil der du f.eks. unngår bråbremsing og rask akselerering, kan du spare 10–20 % dri…
Les artikkel
Veiunderlaget har alltid mye å si for støymengden som bilen genererer. Desibelverdien er ikke et nøyaktig mål på lydnivået. Alle dekk lager f.eks. mye støy når de brukes på grov asfalt om våren.
Les artikkel
Europeiske forskrifter stiller krav til merking av drivstofføkonomi, våtgrep og rullestøy på dekkene. Du finner denne merkingen på produsentens hjemmeside eller som klistremerker på dekkene.
Les artikkel
Selv om alle biler hadde hatt piggfrie vinterdekk, ville det ikke hatt noe større utslag på gatestøvet. Med flere som bruker piggfrie vinterdekk, øker nemlig behovet for å sande og salte gater og veier – og sand er en av de største kildene til gatestøv. Dagens piggdekk skaper langt mindre gatestøv e…
Les artikkel
Piggdekk er én av mange kilder til gatestøv. De siste årene har piggdekkene imidlertid blitt mer miljøvennlige, og genererer betydelig mindre støv enn tidligere. Det som er mer viktig, er hvordan gatene vedlikeholdes og feies (særlig etter vinteren). Andre faktorer som bidrar til støv, er fuktighete…
Les artikkel
Det er mange måter å redusere gatestøvet på. Det viktigste er at gatene vedlikeholdes og feies godt. Også hvor mye og hvordan gatene sandes om vinteren spiller en stor rolle. Veibelegningen påvirker hvor mye støv som spres opp i luften, og dette er vanskelig å gjøre noe med. Støvspredningen kan imid…
Les artikkel
Det er mange ting som skaper gatestøv, f.eks. sanding om vinteren og feiing av gatene om våren. Andre faktorer som spiller inn, er fuktigheten på veien, vindhastighet, lufttemperatur, veibelegning, trafikkintensitet og kjørehastighet.
Les artikkel
Kjørestilen er den faktoren som har mest å si for eksosutslippene under kjøring. Med en økonomisk kjørestil kan du spare opptil 10–20 % drivstoff.
Les artikkel
Det gjelder allerede begrensninger for bruken av piggdekk i Norden. I Sverige er det kun lov å kjøre med piggdekk fra 1. oktober til 15. april. Det er nøye regulert hvor mye piggene får veie og hvor mye veislitasje de får lov til å skape, og forskriftene skal skjerpes ytterligere i 2013. Bruken av p…
Les artikkel
Piggdekk øker trafikksikkerheten om vinteren. Avgift eller skatt på piggdekk ville ført til negative sosiale konsekvenser, ettersom det ville gjøre det vanskeligere å kjøpe piggdekk – spesielt for personer med svakere økonomi. Personer som kjører med eldre og mindre trygge biler uten moderne sikkerh…
Les artikkel
Nokian Tyres har som mål å gjøre det enklere og tryggere å kjøre bil, og utvikler derfor stadig sikrere og mer miljøvennlige dekk – både med og uten pigger. Det er viktig å bruke alle råder for å redusere gatestøvet, uten å sette trafikksikkerheten på spill.
Les artikkel
Finland har kommet lenger enn mange andre land når det gjelder gjenvinning av dekk. I samarbeid med andre dekkentusiaster opprettet Nokian Tyres i 1995 Suomen Rengaskierrätys Oy, som samler inn og gjenbruker dekk.
Les artikkel
Nokian Tyres var den første fabrikken som ble sertifisert som ISO 14001. Alt av råmateriale er valgt ut med det mål å redusere den potensielle miljøpåvirkningen maksimalt.
Les artikkel
Når du velger Nokian Tyres, bidrar du til å skåne miljøet. Den største miljøpåvirkningen i dekkets livssyklus er når dekket brukes. Ved å velge riktig dekk kan du være med på å redusere både drivstofforbruket og CO2-utslippene. Nokian Tyres har i sitt langsiktige utviklingsarbeid fokusert veldig på …
Les artikkel
Nokian Tyres bruker ingen SVHC-klassifiserte (substances of very high concern) råvarer i sin produksjon. Råvarene som dekkene lages av, omfatter rågummi, syntetisk gummi, forsterkende ingredienser som cordtråder, sot og diverse kjemikalier.
Les artikkel
Små overfladiske mikrosprekker kan oppstå når et dekk blir eldre eller har vært utsatt for sollys og andre miljøfaktorer over en viss tid. Slike små sprekker påvirker ikke dekkets kjøreegenskaper, men er bare en visuell defekt. Ved dypere eller mer fremtredende sprekker eller andre unormalheter, må …
Les artikkel