Matti Morri, sjef for teknisk kundeservice, svarer med sin flere tiår lange erfaring på spørsmål fra Nokian Tyres kunder av teknisk art om dekk. Han er også ansvarlig for at den ferskeste informasjonen om egenskapene og utviklingsarbeidet til dekkene formidles både til videreforhandlerne og importørene.

"Slaps gjør enkelt sjåføren til passasjer."
Matti Morri, Sjef for tekniske kundeservice, Nokian Tyres plc

Nokian Tyres har en enestående mulighet til å teste slapsplaning. Hvilken nytte er det av det?
”Så vidt jeg vet har ingen annen dekkprodusent et sted hvor slapsplaning kan testes under så kontrollerte testforhold som vi har. Hver eneste vinter samler vi store mengder snø på vår testbane og når vårsolen smelter snøen til slaps, utfører vi mange tester. Selv om også vannplaning er farlig, er slapsplaning enda farligere. Kombinasjonen av smeltende snø, oppsamling av vann i veibanen og eventuell is gjør situasjonen vanskelig for selv den erfarne. Selv om vi er en pioner innen bransjen, finner selv vi hver eneste vår noe nytt.”

Forsterkes overlegenheten til et nytt dekk under vanskelige forhold?
”Våre kunder som har kjørt på testbanen har blitt svært forbauset over hvor stor forskjell det er mellom et dekk med 4 millimeter slitebane og et helt nytt dekk. Dessverre har bare de færreste selv mulighet under trygge forhold til å konstatere hvor enkelt vann eller slaps på veien gjør sjåføren til passasjer.”

"Ved vann- og slapsplaning er det viktig å beholde roen."
Matti Morri, Sjef for tekniske kundeservice, Nokian Tyres plc

Hva kan gjøres når man kommer ut for vann- eller slapsplaning?
"Faktorer som fører til at man kommer ut for vann- eller slapsplaning, og som sjåføren selv kan påvirke, er mønsterdybden på dekkene, riktig dekktrykk og kjørehastigheten. Hvis man på tross av dette skulle bli utsatt for planing, må man først redusere hastigheten og forsøke å få følingen med veibanen tilbake. Først deretter kan man utføre eventuelle styrebevegelser. Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor man bevisst holder seg i kjøresporene i veien, selv om det er i disse at vannet først samler seg.”