Sikkerhet på glatte vinterveier 

Vinteren overrasker nok en gang. Hvert eneste år er det mange bilister som fortsatt kjører med sommerdekk når den første snøen og glatta kommer. Selv om den tekniske utviklingen har tatt lange steg fremover både med hensyn til dekkonstruksjon og pigging, er det heller ikke i vinter noe som kan slå piggdekk på islagte veier. 

Dekkbrukere har et litt feilaktig bilde av piggfrie vinterdekk. Fremdeles tror mange at friksjonsdekk er det samme som såkalte helårsdekk, godt egnet både sommer og vinter. Slik er det ikke. Moderne friksjonsdekk, som eksempelvis Nokian Hakkapeliitta R, er ekte vinterdekk. Friksjonsdekk skal monteres om høsten, når det begynner å bli risiko for glatte veier, og skal av igjen om våren når solen begynner å varme på veiene for alvor. På denne måten får friksjonsdekkene optimal levetid, og man får utnyttet de gode vinteregenskapene fullt ut. 

Det finnes ikke noe dekk som kan mestre både vinter og sommer under skiftende nordiske forhold. Derfor anbefaler vi vinterdekk for vinterforhold og sommerdekk for sommerforhold. 

Et moderne piggdekk 

Det stemmer også at det er piggdekk som er det riktige valget når det blir virkelig glatt. Det er bare piggene som klarer å slå i stykker is på kjørebanen og på den måten skape grep både ved igangkjøring og bremsing. Friksjonsdekk har gjennom årene blitt mye bedre, men er fremdeles et kompromiss når det gjelder isgrepet.

Når det gjelder veislitasje er moderne piggdekk vesentlig mer miljøvennlige enn tilsvarende dekk for noen år siden. Dagens lettmetallpigger gir 25 prosent mindre veislitasje enn de tidligere stålpiggene. Ved hjelp av moderne konstruksjon og datastyrt piggplassering blir også dekklyden lav. 

Kontrollert sidegrep 

Ved kjøring med piggdekk er sidegrep, og hvordan man kan kontrollere en skrens, et sikkerhetsspørsmål som få bilister tenker på. Vanligvis legger bilistene spesielt merke til dekkenes grep ved akselerasjon og nedbremsing. Ingen vil havne i en situasjon der dekkene mister sidegrepet. Når en bil mister sidegrep, vil den gå rett frem i en sving, noe som kalles understyring, eller hekken vil begynne å skrense, noe som kalles overstyring. For sikker håndtering av kjøretøyet, krever begge tilfeller en erfaren bilfører bak rattet. Nokian Tyres har alltid satset på maksimal sikkerhet i sine vinterdekk slik at dekkene varsler føreren når man er i ferd med å miste sidegrep, og at det skal være mulig å styre bilen selv når man mister sidegrepet. Det er også viktig at dekket har riktig forhold mellom sidegrep og grep rett fremover, noe som gjør at man kan kjøre smidig og jevnt.

Sjekk lufttrykket 

På nye biler er det ofte et problem å kunne bestemme dimensjonen på vinterdekk. Vanligvis anbefaler vi at vinterdekk skal ha samme dimensjon som originalmonterte sommerdekk. På den måten er man garantert at vinterdekkene ruller fritt i hjulhusene under alle forhold. Også felgene skal være av en type som bilprodusenten anbefaler. 

Dekkverksted eller dekkprodusent kan anbefale hvilket lufttrykk vinterdekkene skal ha. Våre testkjøringer viser at på visse bilmodeller skal vinterdekk ha litt høyere lufttrykk enn sommerdekk. Dette gir bilen betydelig bedre kjøreegenskaper og økte sikkerhetsmarginer når man holder på å miste grepet. 

Bytt om dekkene

Det blir stadig viktigere å bytte om dekkene. Bilene har sterkere motorer, og de har brede lavprofildekk. På grunn  av dette, slites drivhjulsdekkene betydelig mer enn frittrullende dekk, og allerede etter en relativt kort kjørestrekning kan de bli en sikkerhetsrisiko. Vi har lenge anbefalt å bytte om forhjuls- og bakhjulsdekk etter 8.000 – 10.000 kilometers kjøring. På den måten slites dekkene jevnt, og levetiden øker betydelig. Dersom det er stor forskjell på slitasje på forhjuls- og bakhjulsdekk øker risikoen for plutselig og ukontrollert skrens ved forbikjøring eller filbytte. Også piggene holder lenger når hjulene byttes om.